Uppsvälld med blåsor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Uppsvälld med blåsor

    Det är väldigt mycket problem i akvariet nu. Efter att jag satte i två Fjärilsciklider (som jag nu lämnat tillbaka för de förstörde mina guppyhanar) har några fiskar fått inre blödningar, min Regnbågshaj har fått två stora vita fläckar på huvudet, en svart neontetra har förmodligen svamp.

    Och nu har min stora FINA ancistrushane blivit helt uppsvälld och har blåsor på kroppen. Han är ca 9 år och har alltid mått bra innan. Han får algtablett och räkmix att äta och brukar komma fram på kvällen. Men de sista 2-3 dagarna har han legat under sin sten och idag lyfte jag på den och kollade. Han är jätteuppsvälld, inte bara magen, utan hela han. Så pass mycket att kroppen blivit helt knottrig och så har han blåsor runt analen. Han verkar andas häftigt också. Vad har hänt med honom?

    Vattnet är bra, cirkulationen är bra. Det är 110L Juwel med innerpump, 400L/h.

    Jag börjar bli så trött på akvarier nu, bara bara problem hela tiden.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Hm. Var nog fjärilscikliderna som förde in något elakt, om du har skött vattenbyten och allt annat som du ska? Uppsvälldhet låter tyvärr som bukvattusot, och det är en väldigt dålig prognos.
    Jag föreslår att du kör en behandling med Octozin och salt (1 dl/100lit). Tänk på att bakteriedödande mediciner också kan ta kål på dina filterbakterier, så testa för nitrit efter behandlingen.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Hm. Var nog fjärilscikliderna som förde in något elakt, om du har skött vattenbyten och allt annat som du ska? Uppsvälldhet låter tyvärr som bukvattusot, och det är en väldigt dålig prognos.
      Jag föreslår att du kör en behandling med Octozin och salt (1 dl/100lit). Tänk på att bakteriedödande mediciner också kan ta kål på dina filterbakterier, så testa för nitrit efter behandlingen.
      Jag bytar 20% av vattnet varje vecka, använder vattenberedningsmedel alltid.

      Men all uppsvälldhet beror väl inte på bukvattensot? Kan det inte vara förstoppning? För han har inga resta fjäll och bajsat har jag inte ens sett att han gjort.
      Om jag behandlar med Octozin och det inte är bukvattensot, är det farligt då? Måste jag behandla hela akvariet? Kan jag inte flytta honom? Eller finns det smitta i hela vattnet nu?

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av Charlottis
        Jag bytar 20% av vattnet varje vecka, använder vattenberedningsmedel alltid.

        Men all uppsvälldhet beror väl inte på bukvattensot? Kan det inte vara förstoppning? För han har inga resta fjäll och bajsat har jag inte ens sett att han gjort.
        Om jag behandlar med Octozin och det inte är bukvattensot, är det farligt då? Måste jag behandla hela akvariet? Kan jag inte flytta honom? Eller finns det smitta i hela vattnet nu?
        Nej, det kan vara förstoppning också, visst. Det går att isolera sjuka fiskar och behandla dessa separat, risken är dock alltid att smittan finns kvar. Det är en avvägning man får göra genom att kolla på de andra fiskarna. Gå gärna in på online-fisksjukhuset på JBL och se om du kan hitta något matnyttigt där.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        Arbetssätt...