Fläckar på huvudet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    Fläckar på huvudet

    Såg idag att min gula paletthane har fått konstiga fläckar på huvudet.
    Jag tror att de precis har lekt för honan har fått en argesiv färg och håller sig i grottan. jag hoppas att de ska bli något den här gången har försökt sedan i påskas..

    Men är någon som vet vad det kan vara med hanen?
    Är det något som jag bota? hur i så fall?

    Här är tre länkar den första är lite dålig men jag har ringat in var fläckarna är:







    Tack på för hand!
    240L SA
    70L
    54L
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är det någon P. taeniatus du har? Snygg var han iaf!
    Det är lite svårt att se på korten, men antingen har han fått stryk och några fjäll är bort och isf kommer det säkert att läka sig själv.
    Den andra gissningen är annars HIH, (Hål I Huvudetsjukan) som du kan bota med medicin.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Passat
      • February 2008
      • 611

      #3
      tack så mycket ja det är en par p. taeniatus. Bestämade mig direkt när jag såg dem i affären att jag ville ha dem, de är så otroligt vackra. Men jag har haft lite problem med att hanen är väligt dominant och jaga bort honan när hon dansar för honom. Men nu tror jag iaf de har lekt för de vaktar grottan väldigt mycket

      Det ser ut som om det skulle kunna vara en skada bara, men hur länge ska jag vänta och se om det läker ut?
      Tänker på om det är HIH hur snabbt måste jag behandla det?
      240L SA
      70L
      54L

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av Passat
        Det ser ut som om det skulle kunna vara en skada bara, men hur länge ska jag vänta och se om det läker ut?
        Tänker på om det är HIH hur snabbt måste jag behandla det?
        Det ser du kanska så snart, ser det ut att bli bättre på tre-fyra dagar är det säkert bara en skada han fått under revirstrider, men skulle det börja bli en urgröpning så är det läge att slå till med det stora artilleriet!
        Du medicinerar med samma medicin som mot bukvattensot, och detta har de flesta akvarieaffärer hemma.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Passat
          • February 2008
          • 611

          #5
          okej tack så mycket
          240L SA
          70L
          54L

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #6
            Hoppas vi får se lite bilder på ynglerna sen om det blir några.

            Kommentar

            • Passat
              • February 2008
              • 611

              #7
              tyvärr så vart det inga yngel igen..
              Jag vet inte vad det är som är fel. Har hänt samma sak tidagare att de är vädligt vaktande i grottan och honan byter färg och ser mer agressiv ut.

              Jag vet inte om det beror på vattenbyte eller något för när jag bytt vatten jagar hanen honan hela tiden och nafsar efter henne. Ibland gör han det också när hon dansar för honom och hon har vädligt stakra lekfärger då. men sedan efter nån dag är det bra och de är bästa kompisar, men jag lyckas inte får någa yngel. Har haft dem sedan i påskas.

              Men nu ser det i alla fall ut som om hanens sår läker.
              240L SA
              70L
              54L

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det kan ta tid innan de hittar varandra och de leker på "riktigt".
                Ta det lugnt bara och se även till att du har många gömställen till honan om hon skulle bli för hårt ansatt av hanen.
                Skönt att hannen kryar på sig.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Passat
                  • February 2008
                  • 611

                  #9
                  Ja de är skönt att han börjar bli bättre.

                  Jo jag har en del växter där hon brukar gömma sig eller under pumpen som de har grävt en grop under och han brukar låta henne vara då. När jag köpte dem så lekte de efter ca två veckor och det var fullt med ägg i grottan, men efter ett par dar var det borta och det har inte blivit nått mer sedan dess.
                  240L SA
                  70L
                  54L

                  Kommentar

                  Arbetssätt...