"Grå starr" och trasiga fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ranya
    • January 2008
    • 7

    "Grå starr" och trasiga fenor

    Hej!

    Jag har ett akvarium med guppys , ancistrusmalar , pansarmalar , otocinclusmalar, en chokladmal och klogrodor .


    Chokladmalen och klogrodorna är nyinköp och jah har aldrig tidigare haft problem med mitt akvarium
    Nu det senaste har mina guppys börjat dö, till en början såg de helt friska ut, om man nu kan göra det när man är död
    För ett par dagar sedan fick de flesta av dem dassig, mörk färg och liksom markerade fjäll och "ådror" på fenorna som även såg trasiga ut.
    Jag blev livrädd och googlade runt mitt i natten och hittade en universalkur; saltvattenbad.
    Jag bytte då hälften utav vattnet i akvariet då de låg i en skål med saltvatten.
    Efter det verkade de friska, men dagen efter (i förrgår) märkte jag att en hona fått en tjock vit hinna på ena ögat .
    Min "alfahona" har vita trådar ifrån analöppningen vilket ju verkar mer än suspekt.
    Idag dog en hane som såg frisk ut förutom att det var lite blod i gälarna, och en annan hane har fått samma vita öga som honan.

    Hoppas någon kan få ihop en diagnos av dessa syptom...

    Finns det någontig man kan göra åt detta?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det låter som ett bakterieangrepp, som i sin tur kan ha kommit på grund av för få vattenbyten och/eller övermatning och/eller för mycket fisk. Så, först och främst, byt vatten ofta, gärna med salttillsats.
    Fiskar med vitt trådaktigt bajs kan ha fått bukvattusot - en mycket elak sjukdom. Sådana fiskar är ofta lättats att avliva innan de lider allt för mycket. Om man vill försöka behandla, skall det ske med en medicin som tar kål på bakterier - ex Octozin, Baktopur, General Tonic eller liknande. Om du skall behandla hela akvariet, så tänk på att medicinen även kan ta kål på de bra bakterier du har i filtret!
    Du bör därför även hålla bra koll på nitrit efter avslutad behandling.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • ranya
      • January 2008
      • 7

      #3
      Tack för ditt svar Jens!

      Det dog en fisk efter mitt inlägg men den kanske var så sjuk redan så den inte gick att rädda...
      De med den vita hinnan på ögonen verkar också bli bättre och fisken med det vita "bajset" bajar bara vanligt...

      Jag fattar inte hur det gick till, men efter vattenbytet och saltbadet verkar det ha blivit bättre...

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Frätskador på ögon och fenor är ganska typiska symptom på ammoniakförgiftning, dvs skitigt vatten.
        Tätare vattenbyten och ev. lite salt i vattnet löser det akuta problemet.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...