Bactopur vs. eSHa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    Bactopur vs. eSHa

    Hej alla!


    Jag har lite problem med vad jag trodde var fenröta på en av mina slöjstjärtar, hon har varit omnämnd i en tidigare post då hon tappade ett av sina ögon och är en av mina favoritfiskar.

    Sjukdomsbilden har varit som följer, först var hon slö och låg mest på botten, äter dock normalt och simmar runt då och då. Jag medicinerade med lite Furanol ifall det var någon inre bakterie tänkte jag. Efter medicineringen så uppvisade hon igår skadade fenor, det är lite rött på basen av fenan och dom börjar spricka och bli mindre - alltså tänkte jag genast fenröta och beställde medicin på pwss.

    Idag kollade jag på henne igen och ser att det röda blivit större och spanade runt lite på internet och tänkte snarare att det måste vara hemorrhagic septicemia som jag stötte på och där symptomen stämmer fint, ett av botemedlen som nämns för denna sjukdom är Maracyn-2 och Baktopur. Medicinen som jag beställde är eSHa och min fråga [till slut!] är ifall eSHa kan tänkas vara likvärdigt med Bactopur och alltså även detta bota sjukdomen?

    Den är smittsam och en av mina små slöjisars stjärt har blivit röd och alltså har två fiskar drabbats, dock så är den första fisken längst gången och jag vill ändå försöka rädda henne. Bör jag bege mig ut och köpa Bactopur eller kan jag vänta på eSHa-medicinen tro?

    Tänkte att jag i alla fall kan fråga ifall någon vet någonting om detta Ja, och kan även tillägga att båda fiskar fortfarande äter normalt förstås, och hon som är värst gången simmar fortfarande runt då och då, letar mat och beter sig relativt normalt förutom då hon vilar på botten. Iinformationen jag fick om sjukdomen är att det är en långt förlopp innan fisken till slut kolar av, alltså hoppas jag att det inte gått jättelångt ännu och att dom går att rädda.
    Senast redigerad av fifi; 25 May 2008, 11:56.
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    En liten fundering bara. Hur är det med vattenbyten så det inte är vattnet som håller på att bli dåligt bara?
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • fifi
      • August 2006
      • 695

      #3
      Ursprungligen postat av eriahl
      En liten fundering bara. Hur är det med vattenbyten så det inte är vattnet som håller på att bli dåligt bara?
      Självklart! Vattenbytena gör jag omkring varannan vecka, under denna tiden hinner inte nitrit eller så bildas och filtren kläggar inte igen heller, har två pumpar eftersom dom skräpar ner i god slöjstjärtsanda såklart! Akvariet är väl inkört, har varit igång i över ett år nu och värdena är stabila. Så jag tror inte det är vattnet, men man kan ju aldrig vara säker. Hon visar ingen ändring efter vattenbyte heller, det var det första jag gjorde när hon blev sjuk såklart.

      Tyvärr vet jag inte varför som fisken blivit sjuk, men hon har alltid haft lite dåligt immunförsvar och varit "vek", tidigare har hon som sagt tappat ett öga och jag har haft ammoniak i karet en gång innan då fenorna frättes lite [dock inte bara på henne förstås, men det var säkert extra påfrestande för denna fisken]. Jag misstänker att det är de nya fiskarna som burit med sig sjukdomen men det är konstigt att den inte brutit ut förrän nu. Den enda ändringen jag gjort är att jag efter ett uppehåll har haft i PMDD igen och självklart har detta ha ändrat balansen, kan det vara därför som hon blivit sjuk kanske?

      I detta karet har jag aldrig haft sjukdomar innan heller, inte ens svamp, däremot har jag postat en tråd när min vita redcap fick en rödaktig på det vita på huvudet [har absolut ingen aning om varför fortfarande ] och betedde sig som om den vore illamående eller liknande, jag förklarade det med att den ätit för fort eller så då det gick över på en dag och den inte betedde sig annorlunda än annars överhuvudtaget.

      Tillägg på detta så var inte denna rödaktighet liknande alls den rödhet på stjärten som jag beskrev hos en av de små som jag misstänker vara sjuk som nummer två nu - ifall teleskopen hade haft en ljus stjärt hade säkerligen denna sett likadan ut som det gör på denna fisken nu, men tråkigt nog är den ju svart vilket är förklaringen till att det tagit en sådan tid för mig att se vilken slags sjukdom det är, först nu när ett "sår" bildats på stjärtfenans rot och stjärten spricker upp kunde jag ställa diagnosen, och då det började som ett vitt fält igår så chansade jag ju först på fenröta.

      Alla synpunkter och frågor är jättevälkomna såklart och det var bra av dig att fråga om vattnet eriahl, speciellt eftersom jag glömde berätta om byten och så.
      Senast redigerad av fifi; 25 May 2008, 15:29.
      mvh
      Fifi

      I'm so cute, I poop rainbows.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Har du behandlat med furanol i själva akvariet, eller i ett separat karantänsakvarium?

        Grejen är att furanol slår ihjäl alla bakterier, inklusive dina filter, så om du behandlade i akvariet är ditt akvarium nu som om det var alldeles nystartat - och de symptom du beskriver låter som ammoniakförgiftning. Luktar vattnet illa?
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • fifi
          • August 2006
          • 695

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Har du behandlat med furanol i själva akvariet, eller i ett separat karantänsakvarium?

          Grejen är att furanol slår ihjäl alla bakterier, inklusive dina filter, så om du behandlade i akvariet är ditt akvarium nu som om det var alldeles nystartat - och de symptom du beskriver låter som ammoniakförgiftning. Luktar vattnet illa?
          Behandlade i karet, men med filtren utanför i en hink med vatten och bara själva pumpen igång i två dagar, sedan gjorde jag vattenbyte och satte tillbaka saker och ting. Vattnet luktar jättebra och det är bara på en fisk som fenorna spruckit som sagt och bara en till som visar något knas med fenorna. Har ju haft ammoniak innan och då påverkades alla fiskarna, speciellt deras fenor men denna gången verkar det inte vara det.

          Sedan har jag inte matat något under tiden för medicinering och efter och har kollat nitrit men inte haft något, jag matar inte dom så ofta, varannan-var tredje dag bara. Har för mig att man måste ha nitrit för att kunna få ammoniaktopp eller har jag blandat ihop saker igen?
          mvh
          Fifi

          I'm so cute, I poop rainbows.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ammoniaken kommer innan nitriten.

            Det låter alltså väldigt mycket som ammoniak och/eller förhöjda bakteriehalter i vattnet. Om jag var du skulle jag nog helt sluta mata i en vecka, byta 50% dagligen i ett par dagar, kanske en vecka, och tillsätta en struken tesked bordssalt per hink vatten vid byte.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • fifi
              • August 2006
              • 695

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Ammoniaken kommer innan nitriten.

              Det låter alltså väldigt mycket som ammoniak och/eller förhöjda bakteriehalter i vattnet. Om jag var du skulle jag nog helt sluta mata i en vecka, byta 50% dagligen i ett par dagar, kanske en vecka, och tillsätta en struken tesked bordssalt per hink vatten vid byte.
              Låter som en bra idé ändå, tar ditt råd och gör så Nu var det väl någon vecka, lite mer, sen jag hade i Furanolen och har matat en gång sedan dess och bytt vatten två gånger. Medicinen som jag beställde när jag trodde det var fenröta lär ändå inte komma förrän i veckan nu och det känns så elakt att inte göra någonting när fisken ser värre och värre ut.


              Då skall salt inhandlas ikväll och vatten bytas och donas. Slangbyter dock så tror du att 1 dl per 100 liter vatten i karet blir fint? Det är den doseringen jag brukar köra på när jag behöver salta.
              mvh
              Fifi

              I'm so cute, I poop rainbows.

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Har bilder på koi där man ser hur det kan se ut/bli pga dåligt vatten. Finns nog många som skulle slänga i medicin mot vad som på momangen. Såg dom inte varje dag men där var det vattenbyten som behövdes när jag frågade lite. Ser sjukt ut men dom blev bättre av tätare vattenbyten bara. Om nu såna bilder är något att visa. Annars slipper jag leta upp dom vilket är såååå jobbigt. Samlade bilder i en egen mapp bara för att jämföra från gång till gång jag såg dom hur det ändrades med deras utseende. Nu måste det ju inte vara vattnet för dig men skönt om det "bara" är det. Hoppas det
                Senast redigerad av eriahl; 26 May 2008, 00:03.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • fifi
                  • August 2006
                  • 695

                  #9
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Har bilder på koi där man ser hur det kan se ut/bli pga dåligt vatten. Finns nog många som skulle slänga i medicin mot vad som på momangen. Såg dom inte varje dag men där var det vattenbyten som behövdes när jag frågade lite. Ser sjukt ut men dom blev bättre av tätare vattenbyten bara. Om nu såna bilder är något att visa. Annars slipper jag leta upp dom vilket är såååå jobbigt. Samlade bilder i en egen mapp bara för att jämföra från gång till gång jag såg dom hur det ändrades med deras utseende. Nu måste det ju inte vara vattnet för dig men skönt om det "bara" är det. Hoppas det
                  Hihi, ska inte tvinga dig att leta fram dem! Hoppas med såklart att det är vattnet, kör vattenbyten varje dag nu och ger dem ingen mat såklart. Har även lagt teleskopen i en yngelkasse eftersom en av siameserna var på hennes sår på fenan. Väntar på medicinen och får se hur de ser ut när den kommit och om jag vill hälla i den eller inte
                  mvh
                  Fifi

                  I'm so cute, I poop rainbows.

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Vräker ur mig några bilder. Datumen på bildnr1-nr4 15/12-07, 18/1-08, 28/1-08, 8/2-08. Rutan är gammal&repig&kalkig men det får man leva med
                    Bifogade filer
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • fifi
                      • August 2006
                      • 695

                      #11
                      Så bra att du hittade några bilder! Det var väldigt vad röd den stackars firren är i kroppen! Det är lite liknande det jag beskrev med redcapen, fast bara runt huvudet på den fisken förstås, det har framförallt hänt efter vattenbyten fast det var längesedan nu, då vet man varför och att det inte är något skumt i alla fall.

                      Fast jag lutar nog åt det är någon bakterie på min teleskop, men antagligen har vattnet hjälpt till skulle jag tro, har nog inte bytt så mycket som jag borde eller matat för mycket osv..
                      mvh
                      Fifi

                      I'm so cute, I poop rainbows.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...