Utploppade ögon på Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trakorio
    • August 2006
    • 41

    Utploppade ögon på Malawi

    Har ett kar med olika Malawi där jag ser på flera att vissa har 1 eller båda ögonen utploppade.

    Hur botar man detta bäst?
    Har gjort vattenbyten ofta det senaste för att bli av med det.

    Otroligt tacksam för hjälp!
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Vad har du för fiskar i och hur stort kar har du? Om ögonen är "borta" så brukar det ha vart fajt. Och om många har det så kan det vara något som triggar dom till fajt
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Förutom fighter, kan också en bakterieinfektion göra att ögonen hoppar ut. Om det inte är skador efter slagsmål, överväg att behandla mot sjukdom.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        salt och temphöjning brukar vara effektivt jag har själv just behandlat min alfamolly som hade ögon som såg hemska ut och på 3.e dagen var han helt återställd! (använde 1/2 dl salt per 100L och 2gr temphöjning)
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • trakorio
          • August 2006
          • 41

          #5
          Ursprungligen postat av patriksg
          Vad har du för fiskar i och hur stort kar har du? Om ögonen är "borta" så brukar det ha vart fajt. Och om många har det så kan det vara något som triggar dom till fajt

          Asså de bråkar inte. jag menar att ögonen sticker ut 1mm.



          375L
          Metriaclima Greshakei "Iceblue" albino
          Aulonocara Dragon blood
          Labeotropheus trewavasae "Redtop"
          Tropheops sp. "Red Top-Chilumba"

          Kommentar

          • patriksg
            • May 2007
            • 1705

            #6
            Ahha, då är jag med :P

            Vet att det finns en sjukdom som gör att det blir så. dock kommer jag inte ihåg vad det heter, men något i stil med poppöga eller liknande.. JensA vet säkert =) Det brukar han göra
            Mvh Patrik

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Den heter Popeye, eller "på riktigt" Exopthalmus. Den beror oftast på dålig vattenkvalitet eller en bakterieinfektion.

              Haben Sie kranke Fische und wissen nicht, um welche Krankheit es sich handelt und wie man sie behandelt? Hier können Sie an Hand von Bildern oder Bestimmungsschlüssel Krankheiten diagnostizieren und erfahren, woher sie kommen und wie man sie behandelt. Fischkrankheiten bestimmen und heilen mit über 500 Fotos bieten wir Ihnen die Möglichkeit eine Diagnose und Lösung zu finden.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              Arbetssätt...