Socolofi som har bukvattensot eller annan sjukdom??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • creature
    • August 2006
    • 46

    Socolofi som har bukvattensot eller annan sjukdom??

    Hej!!

    Jag köpte tre Pindani, socolofi för en vecka sedan som inte mådde/mår så bra. En av dom hade stjärtfenan ihop och ville inte äta. De andra två äter men alla hade trådig vit avföring. Den som var i sämst skick äter fortfarande inte den står och trycker i ett hörn. Jag tror tyvärr att hon/han inte kommer att leva så länge till.

    Jag har läst här på zoopet att det kan se ut som att fisken hostar och att det kan vara ett tecken på Bukvattensot, har har sett att fisken gör så ibland.

    Antar att det är bukvattensot eller någon annan sjukdom =(
    Jag har tyvärr inte ett till akvarium att lägga över fiskarna i tills vidare.

    Har ett 112L och 3 golden sen tidigare som värkar må bra men dom lär väll vara smittade nu antar jag. Det finns lite nitrit 0.3 i akvariumet men det är på bättringsväg.

    Någon som har förslag på vad jag ska göra?

    /Jonas
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Isolera fiskarna omedelbart i en hink eller något annat. Vill du försöka bota dem, använd Octozin eller ett liknande preparat. Du kan även försöka droppa medicinen i maten.
    Om du behandlar hela akvariet, tänk på att du även slår ut bakterierna i filtret.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • creature
      • August 2006
      • 46

      #3
      Tack för svar =)

      Men dom kan väll inte leva i en hink? eller kan jag medicinera en kort stund i hinken?
      Jag har en medicin som heter medimor som tydligen ska bota allt möjligt inklusive bukvattensot, kan jag använda den? Det ska ta en vecka att medicinera med medimor enligt anvisningen.

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Bumpar lite för Metronidazol Actavis 500mg 30 tabletter för 105:-
        En tablett räcker till 250 liter akvarievatten, be en veterinär eller husläkare skriva ut receptet.
        Senast redigerad av Gaffel; 22 May 2008, 10:15.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • creature
          • August 2006
          • 46

          #5
          Ok men jag har sprungit ner till affären och köpt octozin ska tabletterna släppas i direkt eller lösas upp först?

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Vad står det på förpackningen eller bruksanvisningen?
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • creature
              • August 2006
              • 46

              #7
              det står bara att "se till att tabletterna inte släpps så att de kommer på lägre djur" och sedan dosering dag 1,2 och 3.

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Well det verksamma ämnet i octozin är metronidazol som är ett antibiotikum som hämmar anaeroba bakterier men andelen metronidazol är försvinnande liten i octozin, 20 tabletter a 100mg för runt 90:-

                Enl waterlife räcker en burk med 20 tabletter till 225 liter akvarievatten i 4 dagar medans en burk metronidazol actavis räcker till 225 liter akvarievatten i 30 dagar eller 1700 liter akvarievatten i 4 dagar, do the math..

                Innan du börjar medicinera ska du ta ur filtret eftersom medicinen tar kål på filterbakterierna, vad har du för filter?

                Som lägre djur räknas snäckor, sniglar, räkor etc..
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • creature
                  • August 2006
                  • 46

                  #9
                  Ok då antar jag att det bara är att slänga i tabltterna då.
                  Jag har ett filter vid rampen med tre filterkorgar. Det står att octozin inte dödar filterbakterierna =/

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Metronidazol hämmar bakterier som klarar av syrefattiga miljöer och denitrifierings processen är beroende av både dessa anaeroba och dom aeroba bakterierna för att underhålla denitrifieringsprocessen.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • creature
                      • August 2006
                      • 46

                      #11
                      Oj sådär insatt är inte jag =) Jag har allafall lagt i rabletter nu men undrar om jag får mata medans medicineringen? Det står inget om det.

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Jag skulle vara mycket sparsam med matningen och undvika att mata dom närmsta dagarna eftersom dels är fiskarnas inälvor angripna av en parasit som äter upp dom innifrån och ut samt att eftersom du var förståndig nog att ta ut patronerna ur filterkorgarna så ska du inte belasta akvariet i onödan tills medicineringen är färdig och du gjort ett vattenbyte samt kört aktivt kol i filterhållarna för att rensa ut antibiotikumet ur akvariet.
                        Matar du med röda mygglarver?
                        Du kan ha filterpatronerna i en hink med akvarievatten som du har genomströmmning i med en liten filterpump eller luftpump, bara du har cirkulation så klarar sig bakterierna.
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • creature
                          • August 2006
                          • 46

                          #13
                          Jag har inte tagit ur filtret. Kan det inte finnas parasiter i filtret eller i avföringen som kommer in i filtret? Varför skriver dom på medecinen att den inte skadar filterbakterierna om den gör det?

                          Jag matar inte med röda mygg.

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            Den parasit som orsakar bukvattensot är alltså ett gisseldjur eller flagellat och finns i alla akvarier, fiskar osv.

                            Det som vid nästan alla tillfällen orsakar sjukdom hos fisk är stress i olika former med resultatet att fisken blir försvagad och insjuknar.

                            Dom flagellater som finns i ditt filtermedia kommer inte att kunna göra mer skada på din fisk efter att fisken blivit fullt frisk än dom gjorde från första början innan fisken blev mottaglig, men om fisken efter att den tillfrisknat dessutom ställs inför stressen av en omstart av akvariet utan den extra hjälp som ett ingånget filtermaterial erbjuder så ökar risken för att fisken åter insjuknar i bukvattensot, vita prick eller någon annan parasitsjukdom.

                            Att behandla mot bukvattensot är ingen garanti för att fisken kommer att bli frisk och vissa fiskar kommer att vara tvungna att återbehandlas, både med metronidazol och andra preparat så frågan man måste ställa sig är, om det är rätt att behandla fiskar som är för sjuka eller om avlivning är det enda rätta.

                            Varför Waterlife skriver att metronidazol inte skadar filterbakterierna när (grov höftning) ungefär hälften kommer att hämmas av antibiotikan vet jag faktiskt inte utan den frågan tycker jag att du ska ställa till dom, möjligt att dom menar att eftersom octazinet är såpass svagt att den skada som åsamkas de anaeroba bakterierna är försumbart, men jag vet som sagt inte.

                            Jag frågade tidigare om du matade med röda mygg eftersom det misstänks att flagellater och även andra parasiter följer med röda mygglarver.
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • creature
                              • August 2006
                              • 46

                              #15
                              Det är svårt att veta om man ska ta bort någon. Två av dom tre äter ju och simmar runt, det skulle vara den tredje då som står i ett hörn, ser inte nå kry ut och inte äter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...