cercarier resp. metacercarier eller även kallad "svartfläckssjukan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    cercarier resp. metacercarier eller även kallad "svartfläckssjukan"

    Någon som vet vad detta är

    Har en fullvuxen Ancistrus med en svart knuta på sidan av ryggen och har frågat runt lite på olika forum vad det kan vara.
    Fick då detta som svar. citerat: Hej
    Det kan vara ett angrepp av cercarier resp. metacercarier.
    kännetecken (cystor) knölar i fiskens hud.På många arter är cystorna
    svarta till färgen ( svartfläckssjukan )


    Är väldigt nyfiken på mer fakta om detta och vad man kan göra åt det om det nu är det vår Ancistrus har drabbats av.
    Har googlat på ämnet men inte hittat så mycket information så jag är väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig.

    Har en tråd HÄR om vår sjuke Ancistrus.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är extremt osannolikt om det inte är en vildfångad fisk eller en fisk som gått ute i damm med andra fiskar, eller om du tagit in snäckor ur en sjö: metacerkarier är alltså encysterade bandmask ("binnikemask") larver i fiskens kött. Såna cystor är mycket riktigt normalt sett svarta, och oftast en millimeter i diameter.

    Här är en bild på ett antal metacerkarier på ett fiskyngel:


    Bandmasklarverna, i sin tur, har angripit fisken efter det att de bott i en snäcka, efter att ha kläckts ur ägg som bajsats ut av en säl eller mås.

    Kort sagt en rätt osannolik händelsekedja i akvarium, men mycket vanligt i naturen.

    Min gissning är att din ancistrus lider av något annat.
    Detta:

    är en Columnaris-infektion.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Tack för den infon.

      Du menar att pansarmalen hade en Columnaris-infektion. Det var ju bra att vi fick rätt på vad det var för sjukdom, men tyvärr avlivade vi henne eftersom symptomen blev värre igen efter ganska lång tids behandling. Det stora hålet läkte men pansaren var typ bortskavd och det spred sig.

      Du kan inte komma med nån liten antydan om vad Ancistrusen lider av då?
      Börjar bli ganska desperat eftersom vi har honom i ett 63L akvarium som tar en del plats och han blir inte bättre av medicinen men heller inte sämre. Har haft funderingar på att avliva honom oxå vilket vi kommer göra om vi inte hittar en lösning snart.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag har aldrig sett någon sjukdom med svarta knutor med vita gavlar (så att säga), och då är det svårt att förslå någon behandling.

        Om jag skulle spekulera helt vilt skulle jag fundera på saker som virus eller sporozoer, och såna sjukdomar är inte behandlingsbara.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Befarade att det inte skulle gå att få bukt på

          Har behandlat med eSHa 2000 ganska länge nu och det har inte blivit sämre. Däremot har han inte heller blivit bättre och jag har inte sett honom äta nåt på säkert två veckor. Gör vi fel om vi avlivar honom? Vad hade du gjort? Eftersom han är fullvuxen vet vi inte heller exakt hur gammal han är. Hans bäst före datum har kanske passerat för länge sen för allt vi vet. Har endast haft honom i vår ägo i 3 månader.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            De blir gamla - över tio år - så det är nog inte ålderdoms-svaghet.

            Jag hade avlivat den, ja.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Tack för hjälpen Azur

              Kommer avliva honom idag .
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              Arbetssätt...