Platys dör med hopklibbade fenor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilia
    • January 2003
    • 754

    Platys dör med hopklibbade fenor...

    ...och vad kan det bero på? (jag gissar att det finns massor skrivet om fenklibb men sökfunktionen fungerar inte för mig just nu). Jag gissar på någon parasit och har gjort extra delvattenbyten, höjt tempen och saltat men tre har ändå dött på två veckor. Fiskarna är av den flerfärgade individualistiska varianten, min treåriga dotter har valt dem noga och döpt dem efter sina dagiskamrater och -fröknar så läget börjar bli lite prekärt. "VAR är Albin och Malte?"


    Mvh Cecilia
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Torpedsjuka kan de ha drabbats av, med klibbiga fenor, äter sämre och svajande simning och till slut orkar de knappt simma utan vilar på boten eller ett blad.
    Det är något som ungfödare drabbas av, och enligt min erfarenhet är nog platy den fisk som är mest mottaglig för det.
    Vad det beror på har jag inte hört någon förklaring som jag köper, men avel i många led kan vara en bidragande orsak.
    Prova med ett par msk salt/100 liter vatten så kan de repa sig för ett kort tag, men jag har aldrig lyckats att få fisk med torpedsjukan att överleva någon längre tid.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      mycket mat och litet filter ger ett vatten som inte fisken kan leva i... och täta vattenbyten räcker inte eftersom det inte finns nedbrytningsbakterier i det!
      du kan väl skriva hur mycket fisk du har och stolek på filter och ungerfär hur mycket du matar!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #4
        Ansjo: Din beskrivning stämmer precis. Jag har som sagt provat med salt och det har inte hjälpt (fast vem vet, utan saltet hade kanske alla strukit med). Åheim: Jag ser av dina andra inlägg att du är intresserad av filtrering. Själv gillar jag inte filter, men just i detta akvarium har jag faktiskt ett (en inkörd Fluval 2 med strilrör till ca 50 liter). Dessutom finns en tät vallisneriaskog och en hel del najas, så jag tror inte att det är vattenkvaliteten som är problemet.

        Mvh Cecilia

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Det mest realistiska är att de drabbats av costia. Behandla med samma medicin som till vita prick så ska du se att det går över.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Prova gör ju inget, men jag är tyvärr tveksam att det är så enkelt....
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av KaiyureBoy
              I have read your article and have one question to ask, would you pls Post your MSN to me?
              ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
              Nicole Kidman Monica Bellucci Britney Spears Avril Lavigne Paris Hilton
              Trollvarning!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...