kliande fiskar- vattenbyte verkar inte hjälpa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moonbird
    • May 2008
    • 16

    kliande fiskar- vattenbyte verkar inte hjälpa

    För ett tag sedan skaffade jag mig mitt första lilla akvarium, inte större än 54 liter. Jag har skaffat mig ett litet stim med dalmatin mollys, pansar mal o ett par andra. Jag har inte haft några direkta problem, men för ett par dagar sen började mina fiskar klia sig. Har läst att fiskar kan klia sig på grund av nitrit, då jag beställt tester via internet o inte fått hem dessa än så vet jag inte hur det ligger till med nitrit halterna. Jag gjorde hur som helst ett vatten byte igår, för det läste jag kunde hjälpa. Nu så kliar de sig ändå fortfarande. Några idéer? ska jag bara tålmodigt vänta på mina tester o hoppas fiskarna inte blir värre?

    ---
    Nu så har min ena molly hane börjat klia sig non stop! tycker riktigt synd om honom! har läst mig fram så gott jag kunnat bland forum och artiklar. läste att man kan salta vattnet, nu när det mest är han som kliar sig, + att jag har pansarmal, så undrar jag på om jag kanske ska ta honom för sig i en aning saltat vatten?? hur lång tid ska en fisk ha saltat vatten för att det överhuvudtaget ska ge någon verkan???? förbryllad...
    Senast redigerad av Moonbird; 17 May 2008, 20:03.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Mycket kan orsaka kliande.

    Sätt dig ner vid akvariet och titta mycket noga på fiskarna.

    Har nån av dem vita prickar på sig? De kan vara stora som saltkorn ungefär, ibland mindre. Är prickarna riktigt små syns de ofta bäst på pupillen (svart bakgrund).
    Eller har nån av dem som ett tunt puder över kroppen?
    Finns det vita tussar nånstans, eller små "hår", kanske en millimeter stora, som sticker ut från kroppen? Är de kanske bara liksom bleka?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Moonbird
      • May 2008
      • 16

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Mycket kan orsaka kliande.

      Sätt dig ner vid akvariet och titta mycket noga på fiskarna.

      Har nån av dem vita prickar på sig? De kan vara stora som saltkorn ungefär, ibland mindre. Är prickarna riktigt små syns de ofta bäst på pupillen (svart bakgrund).
      Eller har nån av dem som ett tunt puder över kroppen?
      Finns det vita tussar nånstans, eller små "hår", kanske en millimeter stora, som sticker ut från kroppen? Är de kanske bara liksom bleka?
      Åh nej.. min ena molly hona är död! hon var mkt troligen redo att yngla när som, såvida inte även det var ett sjukdoms tecken, inte säker på hur jag ska kunna se om de är dräktiga eller bara uppsvällda.

      Jag gjorde som du sa, satte mig och kollade noga på dom. Då de är dalmatiner så är det lite svårt att se fläckar, men ingen verkar ha ngån form av "puder" el "hår" på kroppen.

      Jag antar att det som är orsaken är nitrit! vad skulle annars ha dödat henne, hon verkade pigg för mindre än en timma sedan. Det är två honor som vilar längs med botten nu. vilket de inte gjort annars så något är ju allvarligt fel! ska jag ge mig på ännu ett vatten byte eller kommer det bara göra saken värre?? fortfarande så är det bara molly hanen som kliar sig, men tycker så ändå att det märks på de andra att ngt är fel.

      svara gärna snabbt ngn!!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        OK, då kör vi på att det är nitrit.

        Byt 50% av vattnet per omgående. Lös sen upp en matsked bordssalt (med eller utan jod spelar absolut ingen roll) i nån deciliter vatten, och tillsätt det till akvariet. De här två åtgärderna tar hand om eventuell nitrit, men kommer inte alls att påverka eventuell sjukdom.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Moonbird
          • May 2008
          • 16

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          OK, då kör vi på att det är nitrit.

          Byt 50% av vattnet per omgående. Lös sen upp en matsked bordssalt (med eller utan jod spelar absolut ingen roll) i nån deciliter vatten, och tillsätt det till akvariet. De här två åtgärderna tar hand om eventuell nitrit, men kommer inte alls att påverka eventuell sjukdom.

          ok tack så mkt! jag har gjort som du sagt nu, hoppas att det kommer att hjälpa! hoppas inte det är ngt bakteriellt för jag har ingen medicin hemma till det.. märks att se hur allt ser ut till morgonen

          Kan inte se ngt , har verkligen kollat om det är ngn som har fler vita fläckar över kroppen men det verkar inte så. vore ju inte ngn höjdare med vita prick sjukan...

          men tack så mkt för din hjälp =)

          Kommentar

          • taiyo
            • February 2008
            • 99

            #6
            Har du inte tagit några vattenprover då? T.ex. dropptest för nitrit...
            Nybörjare med 300L

            Kommentar

            • Jenny054
              • May 2007
              • 920

              #7
              Ursprungligen postat av taiyo
              Har du inte tagit några vattenprover då? T.ex. dropptest för nitrit...

              Moonbird skrev:
              "då jag beställt tester via internet o inte fått hem dessa än så vet jag inte hur det ligger till med nitrit halterna."


              The fish is jumping.....
              Bloggen:
              http://aquastyle.blogspot.com/
              Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

              Kommentar

              • oskarwallin
                • February 2008
                • 1080

                #8
                ta lite vatten till närmaste Akvarieaffär där kan de säkert testa det åt dig sålänge.
                60,58 liter
                **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                Kommentar

                • Moonbird
                  • May 2008
                  • 16

                  #9
                  I morse när jag kom upp så levde alla fiskarna, ingen av honorna betedde sig längre som dagen innan men hanen kliade sig fortfarande ngt så hysteriskt. jag upptäckte nu även att den ena honans ögon svullnat rejält och insåg att det här kan vara något annat än nitrit. läste mig fram, sökte på svullna ägon, fann att det ofta är en bakterie infektion som är orsaken till detta. jag tog mig tid och smet från jobbet idag, pratade med de på djuraffären som absolut tyckte att jag skulle köpa aquafuran, som skulle vara bra mot bakterie infektioner men samtidigt inte vara farligt för fiskarna på annat sätt. jag har nu börjat en medicinering, tagit ur filtret ur mitt akvarium enligt förpackningen så nu har jag pumpen igång utan filter + att jag tagit en extra syre pump som hjälper till att lufta akvariet. gör jag rätt som ger mig på en behandling när jag inte ens testat vatten värdena?? har ju provat med vatten byten och eftersom nu en hona hade svullna ögon så känns det som om det kan vara bakterier.. :S
                  jag är rädd för att jag krånglra för mkt med mina fiskar, ger dom onödigt lidande!!!


                  (hade inte pengar till både medicin och vattentester ,+ att i o med att jag redan beställt tester så vill jag inte lägga ut ännu mer pengar... lite fattig haha)
                  Senast redigerad av Moonbird; 18 May 2008, 21:33.

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Ursprungligen postat av Moonbird
                    tagit ur filtret ur mitt akvarium enligt förpackningen så nu har jag pumpen igång utan filter
                    Du skriver att du tagit ut ditt filter, hur förvarar du detta under tiden som du medicinerar?
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Moonbird
                      • May 2008
                      • 16

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gaffel
                      Du skriver att du tagit ut ditt filter, hur förvarar du detta under tiden som du medicinerar?
                      Jag har det i ett litet kar med akvarie vatten, sen får jag väll skölja det lite innan jag ska ha det tillbaka i akvariet om jag uppfattade instruktionerna på paketet tillmedicinen rätt :P
                      Men försöker hålla det i "liv" så att säga.. vill ju gärna inte ta död på de nyttiga bakterierna!

                      Kommentar

                      • tobias.nero
                        • January 2008
                        • 384

                        #12
                        Har jag föestått det fel eller kan inte svullna ögon också vara en biverkning av nitrit eller var det ammonuium?
                        MVH /Tobias

                        Kommentar

                        • Moonbird
                          • May 2008
                          • 16

                          #13
                          Ursprungligen postat av tobias.nero
                          Har jag föestått det fel eller kan inte svullna ögon också vara en biverkning av nitrit eller var det ammonuium?
                          I morse, dagen efter jag började behandlingen, så tycker jag att fiskarna verkar mkt bättre och honans ögon är inte heller lika illa. Jag hoppas att det blir bra nu och inte är nitrit / ammonium.. väntar otåligt på att få mina tester, beställt via akvarieshopen.. hade jag vetat att jag skulle behövt de tidigare så hade jag köpt dom i en djuraffär istället.
                          Fiskarna verkar i a f bättre nu, får väll hoppas det fortsätter så.

                          Kommentar

                          • Whistler84
                            • November 2007
                            • 850

                            #14
                            Ursprungligen postat av Moonbird
                            Jag har det i ett litet kar med akvarie vatten, sen får jag väll skölja det lite innan jag ska ha det tillbaka i akvariet om jag uppfattade instruktionerna på paketet tillmedicinen rätt :P
                            Men försöker hålla det i "liv" så att säga.. vill ju gärna inte ta död på de nyttiga bakterierna!
                            Tänk på att ha cirkulation i vattnet du förvarar filtret i, i stillastående vatten börjar bakterierna dö efter ca 30 minuter och är helt döda efter 6 timmar.

                            Vad har du för bottensubstrat (grus/sand)? Vissa bottenmaterial kan få fiskarna att klia sig då de innehåller metaller fiskarna inte tål.

                            Kommentar

                            • Moonbird
                              • May 2008
                              • 16

                              #15
                              Ursprungligen postat av Whistler84
                              Tänk på att ha cirkulation i vattnet du förvarar filtret i, i stillastående vatten börjar bakterierna dö efter ca 30 minuter och är helt döda efter 6 timmar.

                              Vad har du för bottensubstrat (grus/sand)? Vissa bottenmaterial kan få fiskarna att klia sig då de innehåller metaller fiskarna inte tål.

                              NEEJ har jag gjort bort mig igen!! jag la vattnet i en behållare med akvarievatten, men visste inte att de var tvunga att ha cirkulation.. då är de nog rätt döda redan är jag rädd!! stått ett halvt dygn i stillastående vatten ..

                              Jag vet inte vad det är för typ av bottenmaterial, det är svart grus.. :S vilket märke det var minns jag inte o påsen har jag slängt... men jag sköljde det rätt noga innan och sedan att det dröjde så länge innan fiskarna började klia sig?? borde de inte ha reagerat fortare om det hade varit på grund av gruset?? nu verkar fiskarna bättre hur som helst, en firre kliar sig lite fortfarande men de övriga mår bra

                              Kommentar

                              Arbetssätt...