Vad kan det vara???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vronkan
    • October 2007
    • 160

    Vad kan det vara???

    Vad kan detta vara? Upptäckte det på min parotocinlcus när jag matade dom tidigare.


    Hoppas någon vet vad det kan vara och kanske då oxå vad man ska göra åt det...
    Bifogade filer
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Usch då Det där såg verkligen inte skönt ut

    Har du stora rovfiskar i karet eller ?

    Eller har det kommit under längre tid ?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • vronkan
      • October 2007
      • 160

      #3
      det här är första gången jag ser det.... har endast platyyngel och några otocinclusar som går där i + en massa sniglar... har väldigt mycket växtlighet och han är inte framme så mycke tyvärr... hoppas någon kan svara på vad det kan vara...

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Finns ju nåt som heter gälröta, men har aldrig hört talas om någon som haft det i sitt akvarium.

        Jag tror att jag skulle ha fångat upp malen och medicinerat med eSHa 2000. Det brukar bita på det mesta. Tar bakterier och parasiter om jag inte missminner mig. Dumt att göra direkt i ditt akvarium dock eftersom det tar kål på goda bakterier oxå.

        Hoppas han blir bättre snart. Annars ser det mörkt ut
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • vronkan
          • October 2007
          • 160

          #5
          är det samma som fenröta?? har kollat lite närmare på honom och han har en liten fläck även på andra sidan. vart får man tag på det där medlet??? finns det inte risk att dom andra fiskarna oxå är smittade??

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Gälröta sätter sig på gälarna, medan fenröta sätter sig på fenorna såklart. Men om det är samma sorts bakterier vet jag inte. Vet inte heller om det är gälröta. Det var bara en ren gissning.

            Tycker däremot att det är viktigt att du börjar medicinera snarast. eSHa 2000 finns i många zoobutiker, men ring runt först för säkerhets skull. Så slipper du köra från butik till butik.

            Det behöver inte vara så att de andra har smittats, så det bästa är nog att behandla malen separat. Däremot kan du ju vara extra uppmärksam på eventuella symptom på de andra fiskarna.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • vronkan
              • October 2007
              • 160

              #7
              Tack för hjälpen.. Var på södermalms akvariebutik i söndags och hade kameran med mig och han trodde att det kunde vara någon bakteriell infektion. Så nu har jag flyttat platyynglena men låtit malarna vara kvar. så nu är det bara att hoppas.

              Kommentar

              Arbetssätt...