Konstig form på Kilfläcksbora

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    Konstig form på Kilfläcksbora

    Min kilfläcksbora har fått en en konstigt form, den har blivit bulig och uppsvälld eller hur jag nu ska förklara det. Men den äter och ser pigg ut, den ser helt enkelt ut som vanligt.
    Den är ca 5-6 år, jag vet inte hur gamla de kan bli. Kan symtomen ha något med åldern att göra? Eller är det någon sjukdom?

    Här är bilder på hur den ser ut, har ritat röda pilar för att peka ut vad jag menar:

    Den här sidan är mest uppsvälld. Den är också lite mörkare på den här sidan.






    Tack på förhand.
    240L SA
    70L
    54L
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    #2
    Ingen som vet vad det kan vara för fel?
    240L SA
    70L
    54L

    Kommentar

    • tobias.nero
      • January 2008
      • 384

      #3
      Ser det ut så här kanske?

      Haben Sie kranke Fische und wissen nicht, um welche Krankheit es sich handelt und wie man sie behandelt? Hier können Sie an Hand von Bildern oder Bestimmungsschlüssel Krankheiten diagnostizieren und erfahren, woher sie kommen und wie man sie behandelt. Fischkrankheiten bestimmen und heilen mit über 500 Fotos bieten wir Ihnen die Möglichkeit eine Diagnose und Lösung zu finden.
      MVH /Tobias

      Kommentar

      • Passat
        • February 2008
        • 611

        #4
        Nej jag tror inte att det är samma sak. Fjällen står inte ut och svullnaden är inte under magen på det sättet. Mer från sidan, då vänster sida ser värre ut än den högra. Och det såg ut som om det började bakifrån då den började blir mörkare och svullen där.
        240L SA
        70L
        54L

        Kommentar

        • tobias.nero
          • January 2008
          • 384

          #5
          Jag kan inte så mycket om sådant tyvärr, det kan inte vara någon förstoppning?
          MVH /Tobias

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Svårt att säga vad det är, men kanske en tarmsjukdom eller tumör på tarmen kanske. Låt den vara om den äter och annars ser ut att må bra, och då den är ganska gammal få njuta av sin resterande ålderdom i ditt kar.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Passat
              • February 2008
              • 611

              #7
              Ja jag hoppas att han inte lider, men han verkar vara okej eftersom att han äter bra och simmar med de andra. Jag hade tänkt att köpa mig några fler så att han fick ett litet stim, han brukar försöka stimma ihop platysarna.

              Men jag blev lite osäker om jag kunde göra de nu när han fick de här symptomen, men de är kanske inte någon fara. Han började svullna upp för ett tag sen men inte så mycke, trodde att han hade ätit förstor bit av maltabletterna. Men svullnaden har blivit värre så därför blev jag lite orolig, men det bär ingen annan i akvariumet som har någon sympton så de är kanske lugnt att köpa lite kompisar till honom.
              240L SA
              70L
              54L

              Kommentar

              • Passat
                • February 2008
                • 611

                #8
                Jag tror att jag måste ta bort min kilfläcksbora, den har blivit värre. jag tror också att fjälen har börjat stå ut. Den har sett pigg ut hela tiden men nu så jag att den andas häftigt.

                Min fråga är nu om de andra invånarna kan ha blivit smittade? om det är en sjukdom.

                Vad ska jag göra om jag märker några symtom på de andra?

                Är väldigt orolig
                240L SA
                70L
                54L

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ta bort fisken så fort som möjligt och jag tror fortfarande inte att det är smittsamt, då skulle du ha sett det redan nu.
                  Meddela gärna i vilket fall som helst och lycka till.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • adokimos
                    • March 2008
                    • 58

                    #10
                    Sådär såg precis två av mina neontetror ut när jag kom hem en eftermiddag och upptäckte att en platyhona hade ynglat där 5 yngel fortfarande var i liv.

                    Kommentar

                    • Passat
                      • February 2008
                      • 611

                      #11
                      I natt dog fisken men han blev 5 år och jag tror att han trivst bra hos mig.

                      Jag har inte sett något på någon annan så jag hoppas att det är lugnt.

                      Hade tänkt att köpa några fler panda pansarmalar i helgen.
                      Men de är kanske bäst och vänta lite och se om det utvecklar sig något hos de andra?
                      240L SA
                      70L
                      54L

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Som sagt tror jag inte att det smittar, men är du lite orolig är det klart att du ska vänta med fiskköp en tid.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Passat
                          • February 2008
                          • 611

                          #13
                          Tack för svaret Nu blir det naturligt att vänta med fiskköpet, har inte hunnit med i helgen och den här veckan är det fullt upp med tenta och grejer. Men det låter skönt att de inte ska vara någon fara.
                          240L SA
                          70L
                          54L

                          Kommentar

                          Arbetssätt...