Ögat borta..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teague
    • January 2008
    • 22

    Ögat borta..

    Ett par av mina mollys har börjat betee sej underligt.. dålig balans osv..
    Nu imorse såg jag att ett öga på en av dom var helt borta
    fattar ingenting va som kan ha hänt...

    Mycke tacksam för hjälp!

    MVH/ Erik
    Finns i sjön!
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vad har du mer för fiskar ihop med dina Molly?

    Låter som om din Molly är sjuk och någon annan fisk tagit tillfället i akt och börjat äta på den försvagade fisken. Nu är detta rena gissningen eftersom jag inte vet mer än det du skrivit här.

    Har du möjlighet får du gärna fotta din fisk och länka hit.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Teague
      • January 2008
      • 22

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Vad har du mer för fiskar ihop med dina Molly?

      Låter som om din Molly är sjuk och någon annan fisk tagit tillfället i akt och börjat äta på den försvagade fisken. Nu är detta rena gissningen eftersom jag inte vet mer än det du skrivit här.

      Har du möjlighet får du gärna fotta din fisk och länka hit.

      Jag har 5 st Kilfläcksrasbora och en blå botia tillsammans med dom.. men har aldrig sett nån av dom äta på den.

      Jag misstänker att de är flera som är sjuka för dom är "slöa" och ett par har dålig balans. Enda tillfället dom är riktigt aktiva är vid matning. Även då den utan ögat rör sej snabbt och äter.

      Har dessutom fått nån form av sniglar i karet. Dom är väldigt små och saknar skal vad de ser ut..

      Foto är väldigt svårt att få till tyvärr..
      Finns i sjön!

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Kan bero på mycket detta.

        Råder dig att söka runt lite här på forumet om olika sjukdomar. Svårt för oss att ställa diagnos, tyvärr.

        Hur är vattenkvaliten? Det brukar vara där det brister när man får sjukdomar.
        När gjorde du vattenbyte senast?
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • tobias.nero
          • January 2008
          • 384

          #5
          Eftersom du inte har möjlighet att lägga upp bilder så kanske detta kan vara till hjälp.

          Använd denna sidan och försök att klicka dig fram till vad det kan vara. http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/index.php

          Hoppas det går bra iaf!
          MVH /Tobias

          Kommentar

          • tobias.nero
            • January 2008
            • 384

            #6
            Läste på en annan sida åt dig om ögat är punkterat(och i vissa fall helt borta) så brukar det röra sig om en kronisk infektion. Och isf kan detta bero på som Nina skriver; genom att en annan fisk, eller något annat har gjrot att hornhinnan blivit skadad.

            Men det förklarar inte deras beteende tyvärr, mer än att en del odlade fiskar som levt under ljusfattiga förhållanden som senare exponeras för uvljus kan få skador på hornhinnan.

            Detta är lite tomma spekulationer och där finns säkert en annan bra förklaring
            MVH /Tobias

            Kommentar

            • Teague
              • January 2008
              • 22

              #7
              Okej jag får tacka för dom svar jag fått
              tanken är att dessa mollys ska bli föda åt en alligatorgädda. Men frågan är om jag törs använda dom till de om dom är sjuka
              Finns i sjön!

              Kommentar

              • tobias.nero
                • January 2008
                • 384

                #8
                Det vågar jag inte svara på, jag hade samma tanke på att mata sjuka fiskar (sötvatten) till mina saltvatten firrar men jag har ännu inte vågat. Så jag ser fram emot att få se om någon har koll på detta.
                MVH /Tobias

                Kommentar

                Arbetssätt...