Sjuk eller fått spö?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    Sjuk eller fått spö?

    Min rubinguramihane har plötsligt fått en stjärtfena som ser ut som om någon klippt den med en tandad sax. Ena känselspröt är brutet och han har ett par silverfärgade linjer/fläckar på kroppen. Till detta kommer att han visserligen äter, men sedan gärna håller sig undan de andra fiskarna.

    Dessa är:
    1 Rubinguramihona (hans "fru" alltså)
    1 par dvärggurami
    1 par Guldgurami
    1 kampfisk
    6 st guppyhonor
    5 st Rödmunstetror
    1 Ancistrus

    Akvariet är på 100L

    Är han sjuk eller har någon av dessa spöat upp honom? Eftersom kampfisken är nyast misstänker jag i så fall honom, men denne verkar å andra sidan otroligt undfallande mot de övriga fiskarna. Skulle han verkligen ge sig den av de övriga hanarna som är minst? För denne kille är verkligen pytteliten, och nu är det nästan så jag undrar om han successivt har krympt sedan jag köpte honom. Honan är större.

    Denna tråd kanske ligger på gränsen till att höra hemma här, men jag överväger ju också som sagt om han är sjuk. Har ingen lust att spamma hela forum för att hitta rätt.
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    #2
    Kan vara fenröta och mask. Eftersom du skriver att den har avklippta fenor och vita ränder på kroppen. Skulle medicinera om jag vare dig och gå till en zoo butik för att få ett bättre svar. Ta gärna ett foto med mobilen och visa upp det för expediten.
    Lycka till.
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

    Kommentar

    • AllaFiskar
      • September 2007
      • 294

      #3
      Jag ska göra det, tack

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Lägg hellre upp en bild här för i zoobutiken kan du inte lita på att få ett bra svar. Min erfarenhet är att de flesta zoobutiker vet noll om fiskar, tyvärr.
        Jag tycker det låter som om din fisk råkat i slagsmål, kanske med herr Dvärggurami eller Kampfisken.
        Kom det bara helt plötsligt kan du nog vara så säker på det.

        Men som sagt, lägg in en bild här så folket här får bedömma Då får du garanterat ett bra svar Iaf så småningom
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • AllaFiskar
          • September 2007
          • 294

          #5
          Han dog tyvärr. Såg aldrig att någon annan var på honom. Ingen annan fisk i akvariet visar liknande syptom, så nu vet jag inte vad jag ska göra. Förebygga? Alla vattenvärden är bra.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Tycker du ska avvakta och se. Ser du symptom på någon annan fisk kan du börja tänka på medicin, men medicinera inte i onödan och absolut inte i akvariet om du inte måste. Risken är då att medicinen slår ut alla goda bakterier oxå. Måste du medicinera så gör det separat om det inte är väldigt smittsamt.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            Arbetssätt...