Honungsgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Imentet
    • May 2008
    • 6

    Honungsgurami

    Jag har två st honungsgurami och nu har den ena svullnat upp. Tänkte först att den kanske skulle yngla av sig men nu börjar jag bli lite orolig. Hon ser lite "piggig" ut. Hjälp?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Står fjällen ut och är hon tjock om magen bara?
    Antingen har hon fått tjall på simblåsan men det kan även vara en sjukdom av något slag. Skulle tro på det senare alternativet och enligt min erfarenhet är inte hoppet stort för att hon ska klara sig, tyvärr.
    Hur ofta gör du vattenbyte och när gjorde du det senast?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Imentet
      • May 2008
      • 6

      #3
      Det är precis så den ser ut
      Jag rengjorde filtret för någon dag sedan och vattenbytet är väl ca 2-3 veckor sedan.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Bukvattensot drabbar ofta fisk som har dålig miljö, med långt mellan vattenbytena och lite för tätt med fisk och kanske allmänt sunkig miljö i karet.
        Nu tror jag inte du har det, men i vilket fall som helst låter det inte så bra för din fisk. Vill du medicinera för att försöka hjälpa fisken att klara sig är det bara att ta sig till närmaste djuraffär som har mediciner handla.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Tänk på att inte rengöra filtret för noga heller. Då är det som att börja om från början med nitrit, sjukdomar och hela köret.

          Lycka till..
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Imentet
            • May 2008
            • 6

            #6
            Ahaaaa...ok. Jag är väldigt noga med rengöringen av filtert så då kan det vara det. Hur ofta borde jag byta vatten?

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Imentet
              Ahaaaa...ok. Jag är väldigt noga med rengöringen av filtert så då kan det vara det. Hur ofta borde jag byta vatten?
              Det viktigaste är att du gör vattenbyte regelbundet, det vill säga tex varje söndag eller varannan lördag. Vilken dag kvittar men du ska försöka hålla dig till en rutin som passar dig och akvariet. Det för att få en bra balans. Ett större akvarium behöver kanske inte så täta vattenbyten medan ett akvarium på 50L behöver vattenbyte varje vecka.

              Vi kör vattenbyte på samtliga kar varje fredag. Skulle det köra ihop sig kan det hända vi väntar till lördag eller söndag, men fredag är vattenbytes dag hos oss.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Imentet
                • May 2008
                • 6

                #8
                Tack för tippset. Ska absolut få in det som en bra rutin

                Kommentar

                Arbetssätt...