Yngel och medicinering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    Yngel och medicinering?

    Tjaba, när jag kom hem idag efter att ha tvättat bilen såg jag att en av mina Black Molly honor höll på att föda. Så där står jag med hink och tvättsvamp i händerna och letar i panik efter fiskhåv . Så nu har jag 6st små BlackMolly i en hink, ska köpa en yngel kar imorgon (idag bitti) MEN MEN MEN... tyvärr såg jag att en av hanarna har fått vita fjäll kanter på ena sidan av kroppen så jag har medicinerad med Tetra General Tonic. Då är min fråga...

    Kan jag ha mina nyfödda Black Molly i det stora karet trots medicinen?
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Skulle tro att det är sämre för dem att simma omkring i en gammal hink än i karet med medicin.
    Samtidigt undrar jag varför du har ynglen tillsammans med BM hanar när du tar bort dem från honan som föder, de är lika goda kålsupare bägga två på att käka yngel!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Darre
      • March 2008
      • 378

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Skulle tro att det är sämre för dem att simma omkring i en gammal hink än i karet med medicin.
      Samtidigt undrar jag varför du har ynglen tillsammans med BM hanar när du tar bort dem från honan som föder, de är lika goda kålsupare bägga två på att käka yngel!
      Oki då vet jag. Jag hade inget att stoppa ynglen i så det blev en hink och varför han fick tag på en var för att jag var för långsam med min fiskhåv
      Men efter ett par "besök" på BB så blir man bättre på att fiska hehehe
      Life´s a fish and then you die...
      Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

      Kommentar

      • Darre
        • March 2008
        • 378

        #4
        Forsättning på problemet...

        Efter att jag har fått yngel, så har 2 av 4 Black Molly blivit apatiska dom sitter gärna på doppvärmarens sugproppar eller ligger på botten i hörnet, gäller även honan som födde. Dem andra 2 BlackMolly (inklusive den som är sjuk) äter och simmar på som vanligt.
        Dem två som är slöa har slutat äta.

        Den sjuka fisken har vita kanter på 2st fjäll på ena sidan och lite vit färgband bredvid som är cirka 0,5cm bred. Som sagt har hält i Tetras General Tonic som ska vara mot fenröta och just mot den där vita sakerna. Det var i söndags, ser kanske liten förbättring eller så kan det vara så att man VILL se det och man inbillar sig.
        Några tips på vad det kan vara?
        Life´s a fish and then you die...
        Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Vad har du för temp?
          Har du salt i vattnet?
          Vattenbyte?
          Storlek på kar och pump?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Darre
            • March 2008
            • 378

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Vad har du för temp?
            Har du salt i vattnet?
            Vattenbyte?
            Storlek på kar och pump?
            Temp: 26 grader konstant
            Salt: Nej det har jag inte
            Vattenbyte: Har jag inte gjort än, har startat om karet för exakt 22 dagar sedan pga mass död (förgiftning) använde hink från mor min (hinken användes till biltvätt
            Storlek på karet: 140liter (ett väggakvarium med varsin pump i sidorna www.aquastyle.se)

            Just nu har jag General Tonic i som medicinering (den är mot fenröta och bakteriella sjukdomar). Däremot skrev i en annan tråd angående en vit/grå belägring (ser ut som bomull) på mina sugproppar till min doppvärmare. Kan det vara nått "sjukt"

            Ansjo... hjääälp
            Senast redigerad av Darre; 13 May 2008, 16:38.
            Life´s a fish and then you die...
            Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det vita på sugpropparna är inget att fästa så mycket uppmärksamhet på, däremot funderar jag på dessa väggakvarium. Inget ont mot Aquastyle, men jag har inte hört så många som har bra flyt med dessa kar och det verkar vara mycket svårare att få balans i väggakvarium.
              Kanske det beror på liten bottenyta, fel filtrering osv, eller så kan det vara så enkelt att de som lyckas med karen inte säger så mycket.
              Sedan gör General Tonic att bakterierna dör i karet, de som angriper fiskarna men även de som finns i sanden och i filtret och detta kan vara en orsak varför de mår lite sämre.
              När medicineringen är färdig, gör ett vattenbyte på 30% var dag i ett par dagar för att få bättre kvalité på vattnet och dosera 0,5 dl salt i karet. Detta hjälper fiskarna till viss del, och håll koll på nitriten nu den närmsta månaden.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Darre
                • March 2008
                • 378

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Det vita på sugpropparna är inget att fästa så mycket uppmärksamhet på, däremot funderar jag på dessa väggakvarium. Inget ont mot Aquastyle, men jag har inte hört så många som har bra flyt med dessa kar och det verkar vara mycket svårare att få balans i väggakvarium.
                Kanske det beror på liten bottenyta, fel filtrering osv, eller så kan det vara så enkelt att de som lyckas med karen inte säger så mycket.
                Sedan gör General Tonic att bakterierna dör i karet, de som angriper fiskarna men även de som finns i sanden och i filtret och detta kan vara en orsak varför de mår lite sämre.
                När medicineringen är färdig, gör ett vattenbyte på 30% var dag i ett par dagar för att få bättre kvalité på vattnet och dosera 0,5 dl salt i karet. Detta hjälper fiskarna till viss del, och håll koll på nitriten nu den närmsta månaden.
                Oki, när jag kom hem så såg jag att en av mollysarna var död. Andra simmar på men en av dom gömmer sig bakom doppvärmaren. Sedan såg jag att just den fisken "kliade" sig mot min javaormbunke ett par gånger och sedan slutade den. Det verkar som att General Tonic inte hjälper så mycket. Samma vita sak på min ena molly. Skall testa WaterLife Protozon imorgon om du inte har något att invända. Jag har hått lite nitrit dag 8, la in Nitrivic och Nitriten försvann för att aldrig mer återkomma, skumt tycker jag.

                Men som sagt skall köpa WaterLife Protozon imorgon och testa med det om ingen har nått att säga.
                Life´s a fish and then you die...
                Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Om du inte vill prova saltkuren först, det kan vara så att dina molly är uppfödda med salt i vattnet för att de inte ska bli sjuka och kommer de sedan till ett kar utan salt är risken stor att de blir sjuka.
                  Fisk som är odlade i Asien och Östeuropa odlas ofta på detta vis, medans de mindre odlarna i Sverige inte har salt i karen, så fisken är inte lika beroende av salt. Fisken kan vara några kronor dyrare per styck, men det kan det vara värt ibland.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Nu får du ta och lugna ner dig med medicineringen, du är visserligen för snabb i dina slutsatser att tillsätta GT men du började medicineringen 080511 och i morgon efter 4 dagars kur ska du ösa på med protozon.

                    Har du otur så kommer du att kola varenda nitrifieringsbakterie i hela akvariet och stå med visserligen nymedicinerade men svaga fiskar samtidigt som du utsätter dom för en ammoniak/nitritresa, behandla karet som nystartat redan nu.

                    Åter till fisken, tror du att dina BM har fått sammetsjukan?

                    Sen följ ansjos råd ang salt.. ..1 matsked(15ml) per 100 liter akvarievatten..
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...