Skalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    Skalar

    Tjaba,

    Jag vet att det är Hockey VM nu men jag måste fråga.
    Tjejens Skalar (stor som fan) har börjat flämta efter luft i sitt gamla kar helt plötsligt, så jag sa att hon skulle byta vatten och flytta över han till mitt temporära akvarium hos henne. Idag visar det sig att han är mycket lugnare men hans fenor vid gälarna (vet ej vad dom kallas för) är som små spröt bara alltså nästan ingen hinna kvar emellan "benen". Han har svårt att simma och är stilla men ganska lugn. Det är ingen fisk som har bitit på han eftersom han var ensam i hennes akvarium. Den ena fenan är lite röd vid kroppen. Annars är det inga fler täcken på fenröta eller nått. Han ser helt frisk ut annars så att säga.
    Vad göra?
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Låt honom vara ifred då både syrebrist, ev. sjukdom och flytt säkerligen har stressat upp honom ordentligt samt kolla upp vattenvärdena.
    Salta vattnet med 0,25-0,5 dl/100 liter vatten och köp medicin mot fenröta om du misstänker angrepp.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Darre
      • March 2008
      • 378

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Låt honom vara ifred då både syrebrist, ev. sjukdom och flytt säkerligen har stressat upp honom ordentligt samt kolla upp vattenvärdena.
      Salta vattnet med 0,25-0,5 dl/100 liter vatten och köp medicin mot fenröta om du misstänker angrepp.
      Japp pratade med tjejen nyss angående "batman" hehehe
      tydligen så mår han sämre så nu ska jag iväg och handla medicin.
      Tack för ditt svar.
      Life´s a fish and then you die...
      Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Risken är att det kanske är försent för behandling, men skriv gärna och berätta hur det gick.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Darre
          • March 2008
          • 378

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Risken är att det kanske är försent för behandling, men skriv gärna och berätta hur det gick.
          Jo jag vet det, men både jag och tjejen tyckte att man kan försöka rädda han. Så jag åkte och köpte Tetra Medica+ General Tonic tror jag att det hette. Tog tillbaka "Batman" till hans gamla akvarium och gjorde ett 30% vattenbyte och tillsatte medicinen med AquaSafe. Vattnet blev grönt som fan höjde tempen till 26 grader. Får se om det hjälper. Jag hoppas det iaf.
          Life´s a fish and then you die...
          Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

          Kommentar

          • Darre
            • March 2008
            • 378

            #6
            Ansjo, du ville veta hur det har gått. Nu är vi inne på andra dagen av medicineringen och det verkar gå jätte bra. Skalaren mår mycket bättre tom min tjej har märkt en större förbättring i hans beteende och i hans fenor. Nu återstår bara 3 dagar av medicineringen och sedan antar jag att det tar en stund innan hans fenor är helt återställda.
            Life´s a fish and then you die...
            Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det låter betryggande och kul att skalaren repar sig, men tänk även på att vissa mediciner dödar alla bakterier i karet, såväl goda som onda och det då inte är fel att ha koll på nitriten, ungefär som ett nystartat kar.
              Men som sagt, gôtt mos!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Darre
                • March 2008
                • 378

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Det låter betryggande och kul att skalaren repar sig, men tänk även på att vissa mediciner dödar alla bakterier i karet, såväl goda som onda och det då inte är fel att ha koll på nitriten, ungefär som ett nystartat kar.
                Men som sagt, gôtt mos!
                Oki, tack det viste jag inte. Tack för påpekandet.
                Life´s a fish and then you die...
                Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                Kommentar

                Arbetssätt...