Problem med nytt akvarium med guldbarber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joje20
    • April 2008
    • 3

    Problem med nytt akvarium med guldbarber

    Jag har ett nystartat mollyhotell (köpt begagnat). Det har gått i en vecka tom med bara växter och sten. I fredags så släppte jag i 4 st Guldbarber och allt verkade frid och fröjd fram tills i går kväll. Då märkte jag att dom bara stod och slog med fenorna och "kippade" med munnen i ett hörn av akvariet.
    Jag har testat med vattnet där jag köpte fiskarna och det vissade att allt var normalt utom att PH värdet var 8.0. Jag testade att släppa ner en flinga mat för att se om dom var intresserade av föda och det högg dom på direkt.
    Dom verkar nästan lite skygga för i bland så är dom framme och petar i botten och letar mat men så fort något för sig eller låter så sticker dom direkt.
    Jag har inte haft i något i vattnet utom aquasafe vid fyllningen. Allt grus och sten osv är nytt och köpte på bromma zoo, så jag tror inte att det ska vara något problem med det.

    Edit: Hittade en bild på hur dom ser ut runt gälarna. Mina har ungefär samma röda gälar som vissa har på denna bild´..
    http://www.torslandazoo.se/djur/bild...p/Guldbarb.jpg

    /jocke
    Senast redigerad av joje20; 04 May 2008, 21:58.
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    #2
    Ursprungligen postat av joje20
    Jag har ett nystartat mollyhotell (köpt begagnat). Det har gått i en vecka tom med bara växter och sten. I fredags så släppte jag i 4 st Guldbarber och allt verkade frid och fröjd fram tills i går kväll. Då märkte jag att dom bara stod och slog med fenorna och "kippade" med munnen i ett hörn av akvariet.
    Jag har testat med vattnet där jag köpte fiskarna och det vissade att allt var normalt utom att PH värdet var 8.0. Jag testade att släppa ner en flinga mat för att se om dom var intresserade av föda och det högg dom på direkt.
    Dom verkar nästan lite skygga för i bland så är dom framme och petar i botten och letar mat men så fort något för sig eller låter så sticker dom direkt.
    Jag har inte haft i något i vattnet utom aquasafe vid fyllningen. Allt grus och sten osv är nytt och köpte på bromma zoo, så jag tror inte att det ska vara något problem med det.

    Edit: Hittade en bild på hur dom ser ut runt gälarna. Mina har ungefär samma röda gälar som vissa har på denna bild´..
    http://www.torslandazoo.se/djur/bild...p/Guldbarb.jpg

    /jocke
    Kan vara Nitrit...

    Hade samma fenomen i mitt väggkar när jag startade första gången, då hade jag inte Nitrit utan förgiftning antagligen eftersom mina fiskar dog hela tiden. Kunde rädda 8st innan jag bestämde mig för ett nytt start. Felet var att jag tog en hink från min mor, hon nämnde inget at denna hink användes till biltvätt så fiskarna fick i sig massa skit genom den. Trots att jag var noga med att göra rent den och göra rent akvariet.

    Nu har jag startat upp mitt kar är inne på dag14 utan några problem, fiskarna lever och ingen nitrit. Använde mig utav Nitrivec (eller hur det nu stavas) har även lämnat tillbaka hinken till mor min och skaffat mig en ny
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

    Kommentar

    • joje20
      • April 2008
      • 3

      #3
      Jag var inne på det också, men testerna visade inget och nitrit borde ju inte komma redan efter 20 timmar..


      /Jocke

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Gör ett delvattenbyte på 30% och i med 15ml(en matsked)jodfri salt per 100 liter vatten och ös på med 20ml nitrivec per 100 liter akvarievatten och fortsätt med den dosen i 10-14 dagar, räkna ditt kar nystartad från att du satte i fisk, varför du har ett högt pH vet jag inte men jag skulle tippa på att ditt höga pH omvandlar vattnets ammonium till ammoniak och det du kan göra nu är att undersöka ditt kranvattens pH värde, se även till så att du har bra ytcirkulation.

        Nitrivecen är alltså till för att hjälpa till med nitrifieringsprocessen och delvattenbytet för att späda ur ammoniaken(förutsatt att ditt kranvatten inte håller pH 8) även om det kommer att förlänga uppstarten, saltet är till för att ge fiskarna en chans när väl nitriten kickar in och det kommer den antagligen att göra om du redan nu har en ammoniakspik.

        Nedanstående tips är från Lasses DIY och är testat av undertecknad och ännu har ingenting dött för mig..

        Har du ingen nitrivec så spring upp i skogen och rafsa fram en näve svart mylla(inte blomsterjord) ös ner den i en tillbringare och fyll på med vatten och häll ut i ett melittafilter(saftduk går också bra),använd omgående och butteljera resterande och in i kylskåpet..

        Obs, barberna behöver vara ganska många fler men det vet du säkert redan, men som sagt deras ideal pH ligger på 6.8 och dom vill inte ha det speciellt varmt..
        Senast redigerad av Gaffel; 05 May 2008, 22:38.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • joje20
          • April 2008
          • 3

          #5
          Jag har kollat vattnet i flera dagar nu och det finns varken nitrit eller ammoniak i vattnet. Alla värden ser bra ut och jag ser att nitratet börjar stiga sakta. Så det känns lite fel att börja med vattenbyten när det inte verkar vara fel på vattnet och att det går åt rätt håll. Fiskarna är lite mer nyfikna nu. Dom sticker fortfarande när det blir ljud eller rörelser framför akvariet. Men sitter man still och tittar på det på lite avstånd så är dom framme och letar och petar efter mat. Dom fick mat för första gången igår då var det full fart och ingen blyghet , märkligt vad lite mat kan göra för tillvaron

          Jag misstänker att dom bara behöver lite tid att anpassa sig till nya miljön.


          Jag har tänkt att skaffa lite fler barber efter ett par veckor så att det slutar på ca 8-9 st. Sen tänkte jag skaffa någon annan fisk som är mindre samt några malar (2)..

          /Jocke

          Kommentar

          Arbetssätt...