Vad är detta? Bild!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Vad är detta? Bild!

    Hej!

    Min fina Fjärilsciklidhona har fått en vit prick eller snarare fläck (lite dimmig o större än ett saltkorn) som sitter på ena sidofenan. Har varit där i ett dygn ungefär och hon är den enda som har en fläck, ingen annan fisk. Vad kan det vara?

    Lärorikt och intressant innehåll i ett enkelt format Alla artiklar Ta del av våra favoritartiklar Vi har publicerat massor av artiklar här på sajten, och utav dessa har vi såklart ett par favoriter. Dessa favoriter har vi sammanställt här nedanför så att du enkelt kan läsa och ta del av dem. Är det svårt att ... Läs mer
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Det är nog bara lite svampangrepp, om det skulle sprida sig eller bli större så är det bäst att tillsätta salt men i nuläget ser det inte så farligt ut.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Salt kan du ju ha i redan nu. Tråkigt om det skulle bli värre.
      Skulle det bli värre kan du isolera henne och köra en kur eSHa 2000.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Charlottis
        • December 2007
        • 579

        #4
        Ursprungligen postat av Vic
        Det är nog bara lite svampangrepp, om det skulle sprida sig eller bli större så är det bäst att tillsätta salt men i nuläget ser det inte så farligt ut.
        Oj, det var skönt o höra! Får hoppas det är det då. Jag har faktiskt lite salt i vattnet redan, fast bara en tsk per 100 L.

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Salt kan du ju ha i redan nu. Tråkigt om det skulle bli värre.
          Skulle det bli värre kan du isolera henne och köra en kur eSHa 2000.
          Är det något man köper i djuraffären? Tycker du också det ser ut som svamp?

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Det ser ut som svamp. eSHa 2000 finns i de flesta zoobutiker men avvakta någon dag och se om det blir värre. Står i förpackningen hur mycket salt du ska ha i medicinskt syfte om du har Ektozonsalt vill säga. Prova iaf det först.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Charlottis
              • December 2007
              • 579

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Det ser ut som svamp. eSHa 2000 finns i de flesta zoobutiker men avvakta någon dag och se om det blir värre. Står i förpackningen hur mycket salt du ska ha i medicinskt syfte om du har Ektozonsalt vill säga. Prova iaf det först.
              Okej, jag väntar några dagar o ser.
              Jodå, det är Ektozonsalt jag använder. Klarar de andra fiskarna så mycket salt? Har Guppy, Svart neontetra, Regnbågshaj, Grön kuboto (microrasbora), och Ancistrus. Har nog ingen möjlighet att flytta henne till någon annanstans just nu iaf.

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ingen av dina fiskar är direkt känsliga för salt vad jag vet så kör du på med det.
                Värre är det om du ska medicinera med eSHa 2000 då det tar bort alla bakterier även de goda.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                Arbetssätt...