Pansarmal, upp och ned... Men verkar frisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Avilan
    • May 2006
    • 62

    Pansarmal, upp och ned... Men verkar frisk?

    Hej!

    En av våra pansarmalar har fått spel. Först trodde vi att han var död, sedan såg vi att han andades och trodde att han var nästan död...
    Nu har det gått en vecka, och efter att ha studerat honom så kan jag säga följande:

    1. Han lider inte av vad som dom flesta fall av detta symtom (enligt Google, allas vår vän) har som uppvisar liknande beteende och som verkar dö inom några timmar: I de fallen är detta beteende kombinerat med en röd eller mörkrosa fläck, som verkar indikera invändig blödning som tränger upp till huden (trasiga organ, eller parasiter?)

    2. Han verkar inte förstoppad. Äter med god aptit... verkar livlig och frisk.

    3. MEN han tar ofta mycket luft (för en pansarmal) och när han gör det så simmar han på rygg en liten stund eller lägger sig och vilar uppochned (I bland har jag sett honom ta 2-3 stora gulpar medan alla andra pansarmalar beter sig normalt)

    4. Inga andra fiskar är underliga, även de andra pansarmalarna är normala.

    5. Han kan när han vill ändra läge till normal. Detta är viktigt tror jag, dom flesta sjuka eller döende fiskar som gör sån't här brukar ju ha problem att vända sig rätt. Inte denna; han kan ligga och vila uppochned bredvid de andra pansarmalarna, och när dom börjar simma, eller om han bara vill vända på sig, så vänder han sig rätt utan problem och beter sig normalt i tidsperioder mellan 2 minuter och en halv dag.

    Så... Är han döende? Är han knäpp?

    Mvh Stefan
    Senast redigerad av Avilan; 02 May 2008, 08:23.
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    #2
    Ja det låter ju helknäpp men om den gjort så i en vecka så kanske den bara kan göra sånt (?).

    Kommentar

    • Avilan
      • May 2006
      • 62

      #3
      Ja... som sagt, jag har ingen aning. Ideer som har passerat mellan mina öron är:

      Lindrig förstoppning? Eftersom dom lagrar luft i tarmen istället för simblåsan så kanske han har problem att göra sig av med överskottsluft. MEN då borde han inte ta MER luft.

      Rubbning av balansorgan (svindel)? Det är ju trots allt en åkomma som kan drabba alla djur med balansorgan, inte bara människor. MEN då borde han inte kunna vända sig rätt med vilje.

      Döende? ...Inte efter en vecka...

      Parasit? Var skulle den komma ifrån? Har inte petat ner något nytt i akvariet på 6 månader. Dessutom borde han ha dött nu.

      Stress? Se ovan.

      Rubbad? Troligtvis


      Pratade med morsan förresten, föräldrarna hade ett (som man tyckte då) stort akvarium när jag var liten; (ca 200 liter). Hon berättade att de hade tre pansarmalar som betedde sig så här, och dom levde i ca 2 år efteråt (antagligen döda pga ålder).


      (Nästa projekt blir att övertala frugan att vi ska köpa ett större akvarium... Vill ha ett som kan hålla en två-tre plecos utan samvetskval plus ett litet stimm på silverhajar. Och kanske ett stort stim med kejsartetror, ca 30 st).

      Mvh Stefan

      Kommentar

      • Anna_mvb
        • September 2007
        • 436

        #4
        Är det vanlig pansarmal?
        Du har kanske fått nåt annat?


        Mina kan lägga sig på bladen och verka döda men aldrig att de var upp och ned.
        Jag skulle rosta på...okej, rubbad

        Kommentar

        • Avilan
          • May 2006
          • 62

          #5
          Det är ett gäng Swar.. Shwar... äh du vet som tårtan.

          Han har lugnat ner sig lite med uppocknerliggandet igår, men gör det fortfarande då och då.

          Kommentar

          Arbetssätt...