Döda diskus och malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hazzan
    • August 2006
    • 19

    Döda diskus och malar

    gjorde ett vattenbyte igår som jag alltid gjort innan....
    skillnaden med detta vattenbyte och det som gjorts innan va att jag vaknade idag och förlorat 5 diskus och en tigermal och en stor gul mal som jag inte vet vad den heter... är det vattnet, är det jag, fiskarna.. vet ej, vet bara att jag bytte vatten som jag alltid gjort innan.
    nu bytte jag vatten igen och väntar och ser hur det hela ska bli... bara väntar och ser... sorg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Usch vad tråkigt
    Låter som du fått med nåt skit i vattnet. Använder du vattenberedningsmedel, annars kanske du ska göra det för säkerhets skull. Iaf tills du vet att det inte är nåt fel på vattnet.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • oskarwallin
      • February 2008
      • 1080

      #3
      jo Skit med vattnet borde vara det mest troliga... Kör med Aquasafe eller något liknande Beredningsmedel. Låt vattnet Rinna nåra minuter innan och använd så lite varmvatten som möjligt...
      60,58 liter
      **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
      *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

      Kommentar

      • Ahlqvist
        • January 2008
        • 661

        #4
        Ändå skumt när man byter precis som vanligt och sånt här händer Verkligen trist.

        "
        So Long, and Thanks for All the Fish
        "
        Douglas Adams
        Spana in NVSA's Webbsida!

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Har du egen brunn?
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Darre
            • March 2008
            • 378

            #6
            Har du använd samma "bhållare" som förut när du fyllde med vatten. Har du använd denna "behållare" till annat än akvariet. Har haft detta problem vid min första uppstart av ett väggakvarium. Lånade en hink av morsan som hon har i sin tur använd denna hink till BILTVÄTT!!!!! alla mina fiskar dog nästan.
            Startade om karet skaffade en egen hink och nu är jag inne på dag 11 utan att någon firre dog än i alla fall
            Life´s a fish and then you die...
            Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

            Kommentar

            • oskarwallin
              • February 2008
              • 1080

              #7
              jo Tvätta allt som ska komma i kontakt med vattnet innan ;P
              60,58 liter
              **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
              *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

              Kommentar

              • Hazzan
                • August 2006
                • 19

                #8
                använder slang, samma slang jag använt innan, samma vatten. egen brunn har jag inte då jag bor i lägenhet í gbg.
                ringde till kent från ciklidhobby och pratade med honom direkt när frugan väckte mig och berättade detta sorg, han sa också det med aquasafe, och att vattenverket kan ha gjort någon ändring under den dagen jag gjort vattenbytet. Aquasafe skulle vara räddningen sa han också om det är vattenbytet.
                En sån pärla han är den mannen, då han hörde oron i min röst i telefonen så sa han att om jag inte har något annat kar att lägga fickarna i så kunde jag åka till honom med fiskarna. väldigt fint tänkt utav honom faktiskt.
                Nu har jag gjort ett vattenbyte på morgonen och allt verkar bättre tycker jag, men det är väll bara att vänta och se..

                Kommentar

                • Darre
                  • March 2008
                  • 378

                  #9
                  Ursprungligen postat av Hazzan
                  använder slang, samma slang jag använt innan, samma vatten. egen brunn har jag inte då jag bor i lägenhet í gbg.
                  ringde till kent från ciklidhobby och pratade med honom direkt när frugan väckte mig och berättade detta sorg, han sa också det med aquasafe, och att vattenverket kan ha gjort någon ändring under den dagen jag gjort vattenbytet. Aquasafe skulle vara räddningen sa han också om det är vattenbytet.
                  En sån pärla han är den mannen, då han hörde oron i min röst i telefonen så sa han att om jag inte har något annat kar att lägga fickarna i så kunde jag åka till honom med fiskarna. väldigt fint tänkt utav honom faktiskt.
                  Nu har jag gjort ett vattenbyte på morgonen och allt verkar bättre tycker jag, men det är väll bara att vänta och se..
                  Kan vara nåt skit du fick med i små densiteter och efter ett nytt byte blir det bättre. Men som du sa återstår att se. Lycka till!
                  Life´s a fish and then you die...
                  Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                  Kommentar

                  • Rizor
                    • July 2007
                    • 4

                    #10
                    Värkligen synd för 5diskusar e ju inte direkt billiga heller o dom e ju så fina (L)

                    Sörjer med dig (L)
                    BuBBha the Third and Hubba the two 'malarna' in my Akvarium

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Hoppas du får rätt på det nu då. Lycka till..
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Hur länge sedan var det du bytte vatten och hur mycket.
                        Bara en teori.
                        Om det var mycket ammonium i vattnet kan vattenbytet höjt pH så det blev ammoniak.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...