Fiskar som svimmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    Fiskar som svimmar

    Mina fiskar "svimmar" då och då.
    Typ, bara däckar av och flyter iväg på rygg.
    Sen kvicknar dom till.

    Är det syrebrist?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vad är det för fiskar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Grodlund
      • January 2008
      • 560

      #3
      Tigerbarb

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Har dom precis ätit torrfoder?

        Kommentar

        • Grodlund
          • January 2008
          • 560

          #5
          dom gör det ofta i sammband med matning, men inte alltid...
          tror jag :s

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Ola Åhlander och Erik Åhlander (2007) Tigerbarben, Puntius anchisporus. SARF-Aktuellt, 2007:2:

            "De äter de flesta av de i handeln förekommande fodren. En liten varning bara för överdriven utfodring med flingfoder. Tigerbarber är glupska, och ofta så får dom i sig ganska mycket luft när de äter från ytan, vilket får dem att se ut som de har fel på simblåsan. Luften ger en lyftkraft de har svårt att hantera, och fiskarna simmar med huvudet snett nedåt för att hindra att de flyter upp till ytan. Fenomenet släpper efter några timmar, och kan undvikas genom att mata med foder som sjunker, t.ex. granulat, frysta mygglarver och liknande."

            Kommentar

            • Grodlund
              • January 2008
              • 560

              #7
              Jo, detta fenomen har man ju beskådat ett antal gånger.
              Dock tror jag inte att det är det som får fiskarna att helt sluta simma, andas och överhuvudtaget röra, bokstavligen talat, en fena, under 2-4 sekunder.

              de slutar helt enkelt leva.. sjunker bara ner med strömmen till de bumpar emot nånting.
              en annan fisk, en växt, rot eller sten, eller helt enkelt tills de slår skallen i botten.
              Sen börjar de simma igen som inget hänt.

              Två gånger under den senaste veckan har fiskar inte vaknat upp igen efter en sånhär "psykos" igen dock... vilket e lite trist

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Har du jordfelsbrytare? Låter lite som när man elfiskar. Alternativet - någon form av förgiftning - borde ju drabba alla...

                Kommentar

                • Grodlund
                  • January 2008
                  • 560

                  #9
                  Jag har har snackat en del med Jens.A om detta.
                  Att det är en förgiftning låter just nu mest troligt.
                  Antagligen en rätt mild förgiftning. Alla de drabbade fiskarna har en sak gemensamt.
                  De har antingen vart väldigt små (unga) eller lite magrare än de andra.
                  Alltså svagare fiskar.

                  När ja startade upp akvariet var det ett aktivt kolfilter i filterbehållaren.
                  Jag hade kvar de i ungefär två månder innan ja fick tummen ur och plocka ur det.

                  I sammband med uppstarten körde jag med mätstickor för att kolla PH värdet.
                  Hur pålitliga dessa stickor är kan disskuteras ganska mycket, och det har de också gjort.
                  Men de visade ia fett PH på ungefär 6.8.

                  Nu har jag skaffat dropptester och PH't mäter ca 7.5.

                  Låter dessa symptom som en möjlig förgiftnign så kan de ju bero på att en PH höjning har fått kolfiltret att släppa ut gifter.
                  eller hur?

                  Ja ska nog testa att stoppa i ett nytt kolfilte roch köra 24-48 timmar med det och sen ta ur det.

                  Funkar inte det så väljer jag nog en (möjlig) nödlösning och kör en kur med General Tonic...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...