Hjälp, fiskar hungriga, äter o spottar ut!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PowerSteffo
    • March 2007
    • 174

    Hjälp, fiskar hungriga, äter o spottar ut!

    Hej.
    I min sons akvarie har fiskarna börjat med hungerstrejk! 2 svärdbärare och 2 platy har gått åt den senaste månaden.
    Det börjar med att de äter men spottar ut maten för att jaga vidare. Men så fort de får maten i munnen spottar de ut det som om de inte kände igen vad et är. Matar med torrfoder, fryst artemia och mygglarver i bland. Samma visa om i om igen. Till slut dukar de under av svält skulle jag tro. Just nu verkar min sista svärdbärarhona följa samma mönster. I 70 liters karet går nu bara en liten ungscalare och 2 svärdbärare och en platy.
    Vad kan detta vara?
  • Millmir
    • February 2008
    • 266

    #2
    Matvägran är ofta en signal på att allt inte står rätt till. Hur är det med vatten-byten och vattenvärden?
    Mvh Calle
    -------------------------------------------------
    720 SA 170 T 54 A

    Kommentar

    • PowerSteffo
      • March 2007
      • 174

      #3
      Ursprungligen postat av Millmir
      Matvägran är ofta en signal på att allt inte står rätt till. Hur är det med vatten-byten och vattenvärden?
      Ja, akvariumet har vart i drift ca 1 år. Byter ca 10 liter vatten varannan vecka. I Bland mer. Ibland mindre.
      Har ej kollat vattenvärden, men skall ta med ett vatten prov till min lokala handlare senare i veckan. Nånting är nog fel här....

      /Stefan

      Kommentar

      • PowerSteffo
        • March 2007
        • 174

        #4
        Jahopp, enligt testet idag så har jag varken nitrit, nitrat eller ammoniak.
        Verkar inte vara några problem med vattnet alltså. Då återstår det om det är nån parasit som är i farten....
        Finns det nån lösning man kan ha i för att förebygga parasiter o dylikt?


        /Stefan

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Lite Ektozonsalt kan väl inte skada om inte annat.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          Arbetssätt...