Vad göra fattar inget

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    #31
    Ursprungligen postat av freenelli
    fiskarna dom inte efter två dagar utan efter cirka en vecka efter inköp och när dom gamla kom in med dom nya så började problemen
    Hur menar du, hade ni de nya fiskarna i akvariet ett tag först, och släppte sedan i de andra?

    Bra att de verkar kvicknat till!

    Kommentar

    • freenelli
      • April 2008
      • 18

      #32
      Ursprungligen postat av Salta Katten
      Hur menar du, hade ni de nya fiskarna i akvariet ett tag först, och släppte sedan i de andra?

      Bra att de verkar kvicknat till!
      Ja jag menar det jag skrivit vi stoppade ner dom nya fiskarn efter tre veckor med bakteriekultur och sen tre dagar efter att dom kom i så flyttade vi över våra gamla fiskar i och då någon dag senare började problemen
      Tokig Gotländska på vift på fastlandet

      Kommentar

      • freenelli
        • April 2008
        • 18

        #33
        Tack alla för att ni är så snälla med era goda råd men nu ska här fångas yngel kan jag lova hur många ungar får platyn ungefär?????????
        Tokig Gotländska på vift på fastlandet

        Kommentar

        • tobias.nero
          • January 2008
          • 384

          #34
          Minns inte exakt men det brukar variera, skulle gissa mellan 10-50 rätta mig om jag har fel någon. Tänk på att platy äter sina egna yngel.

          Men man får ju grattulera
          MVH /Tobias

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #35
            Nu fick jag lite mer klarhet i det hela

            Det var helt rätt att krama ur det gamla filtret i det nya vattnet. Det är det bästa sättet att få goda bakterier på ett snabbt och smidigt sätt.
            Eftersom fiskarna började visa tecken på sjukdom ungefär en vecka efter de första fiskarna sattes i är det förmodligen Nitrit ändå.
            De nya fiskarna skulle inte släppts i förrän efter ca tre veckor istället för tre dagar. Jag tror problemet ligger där. Jusst när karet var som känsligast tillsatte ni nya fiskar och det var droppen som fick bägaren att rinna över.

            Verkar som att Nitriten börjat lägga sig nu eftersom dina fiskar mår bättre, men var noga med vattenbyten och Nitrivec en stund ändå.

            Lycka till med dina yngel
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #36
              Skulle vilja hävda att med största sannolikhet var det som drabbade akvariet en ammoniumspik modell stor pga handhavandefel, tyvärr sånt som inte borde hända men ändå händer.

              Länk till nybörjar guiden..

              Efter att ha läst den är det bara att söka på Lasses inlägg rörande vattenkemi.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • freenelli
                • April 2008
                • 18

                #37
                Jag orkar inte men nu hoppas jag att allt ska ordna sig men om det inte gör det så får vi börja om. Jag tror inte att det har med vattnet att göra för jag tror det handlar om någon form av sjukdom .....Vill POÄNGTERA att vattenprover har tagits under hela tiden så jag är övertygad om att det inte är något av det.

                Nu kommer jag att hålla koll på antalet platyyngel och ge honan mat så hon inte äter pga hunger. Dessutom får ynglena vara i vagga när dom kommit fram konstigt att ynglena mår bra tros att inte dom vuxna gjort det om det vore vattnet borde dom dö på en gång kan jag tycka.
                Tokig Gotländska på vift på fastlandet

                Kommentar

                • Fanbyalperna

                  • September 2005
                  • 752

                  #38
                  Vattenbyte under inkörningsperioden förlänger denna. Också något att komma ihåg!!
                  Har inte alltid rätt, men fel ibland

                  Kommentar

                  • freenelli
                    • April 2008
                    • 18

                    #39
                    så nu vetjag vad vi hade för fel i vårat akvarium efter mycket frågor så tog jag en fisk som var dålig och åkte till en fiskdoktor det visade sig vara POP EAY så nu kommer dom att bli friska. Tackar för all hjälp och återkommer vid behov .......Alla andra se upp för ögon som ser ut som flaskbottnar på era älsklingar då är det POP EAY ......På återseende
                    Tokig Gotländska på vift på fastlandet

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #40
                      Att det var popping eye trodde jag att du visste

                      Anledningen till att fiskar får popping eye är stress bla. och jag tror ändå att det var Nitriten som orsakade den stressen.
                      När ni testade vattnet, testade ni med dropptest eller stickor??
                      Stickor är inte att lita på.
                      Dina fiskar har kanske andra sjukdomar oxå eftersom de lätt får fler sjukdomar som följd av den första. Var uppmärksam på olika symptom och plugga på lite sjukdomar. Du kan börja HÄR.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • freenelli
                        • April 2008
                        • 18

                        #41
                        Nina gumman...... Vill börja med att tack dig och din sambo för all hjälp och sen vill jag tillägga att i butiken så gjorde dom vatten prov i söndags med en massa flaskor så jag antar att det var dom du menar jag frågade dom om vattenvärdena och då var det ett mycket bra värde. Jag har sedan vi skaffat akvrium pluggat allt som är viktigt när det gäller sjukdomar för att båda mina svägerskor har haft mycket problem med sina så då har man varit en plugghäst för att lära sig men faktum kvarstår jag kan inte begripa varför vattnet skulle vara dåligt när inte proverna säger det. Ok för stress för miljöbyte det kan jag köpa men jag kan inte tänka mig detta eftersom platyn har fått yngel mitt i denna härva. Jag fattar att Kardinalen och neontetrorna är känsliga men är inte ny yngel det med
                        Tokig Gotländska på vift på fastlandet

                        Kommentar

                        Arbetssätt...