medicinering vita prick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snövit
    • December 2007
    • 25

    medicinering vita prick

    Hej!

    Jag har läst några inlägg om vita prick, men skriver ändå en fråga om detta.

    Så länge som man medicinerar ska man väl inte göra vattenbyte alls? Det var snart 4 veckor sedan nu. Ingen nitrit f.ö. och fiskarna mår bra.

    Vi har droppat i 4 omgångar av medicinen Prick, ett blått karamellfärgliknande medel (var tredje dag). Det mesta har försvunnit på fiskarna, men en tetra har fortfarande en liten prick på sig. Kan man behandla hur många gånger som helst utan vattenbyte?

    Hälsningar Jeanette
    Senast redigerad av snövit; 27 April 2008, 08:58.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vad har du läst ?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • snövit
      • December 2007
      • 25

      #3
      Oj, fingrarna slant, så jag skickade iväg frågan för snabbt!

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Misstänkte det

        Du kan gå in och ändra
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Det beror på vilken medicin du kör med, men det vanligaste är att inte göra vattenbyte under medicinering. Står det inget hur du ska göra vid upprepad behandling i instruktionen?
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • snövit
            • December 2007
            • 25

            #6
            Det står att man kan upprepa vid behov efter 3 dygn. Ringde zooaffären när jag hade behandlat 2 ggr, och hon sa att jag skulle behandla ytterligare en gång, att det var en snäll medicin. Nu har det blivit ytterligare en behandling, totalt 4. Imorgon skulle det kunna var dags för 5:e behandlingen om pricken på tetran finns kvar. Men det låter mycket... Ska man försöka byta medicin?

            Medlet vi använder kan man också använda i mindre dos när man byter vatten, och när man köper nya växter och fiskar, står det på etiketten.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Tycker inte du ska byta medicin eftersom den varit effektiv hittills.
              Om inte dina fiskar beter sig konstigt kan du säkert påbörja en kur till och förhoppningsvis blir det din sista. Om dina fiskar är mycket uppe vid ytan eller "gäspar" tycker jag du ska göra ett litet vattenbyte innan.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • snövit
                • December 2007
                • 25

                #8
                Tack för synpunkter. Jag var precis inne och läste under artiklar/sjukdomar. Där står att vattentemp ska vara minst 26 grader vid medicinering. Vi har inte så varmt. Kanske därför medicinen inte biter riktigt? Ska höja nu! Tack igen.

                Kommentar

                Arbetssätt...