Förgiftning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #31
    Ursprungligen postat av Gaffel
    Säga vad man vill om syresatt vatten men nog är en hög syresättning a och o..

    Med ditt låga pH så omvandlas ammoniaken till ammonium så det är kanske inte där problemet ligger utan som Lasse skriver bland dina stenar och rötter.

    Kort fråga till Lasse om du ursäktar..

    Lasse, har du erfarenhet av att salt hjälper vid ammoniak eller ammonium förgiftning eller är det bara upptaget av nitrit som hämmas?
    Jag vet inte Gaffel men jag tror inte att salt hjälper mot ammoniakförgiftning på grund av några omständigheter.

    Anledningen till att salt lindrar nitrtiförgiftning är att kloriden i saltet blockerar de kanaler där nitriten tas upp i fiskkroppen så att nitriten inte kommer in i fisken. Ammoniaken är en gas och diffunderar därför in genom gälmembranen - ammoniumet går inte in i fisken (det är orsaken till att ammonium är ogiftigt) eftersom fisken har aktiva pumpar i gälarna som pumpar ut ammonium från blodomloppet ut mot en koncentration i vattnet. alltså upptagsvägarna är olika för ammoniak och nitrit. Det var den teoretiska funderingen - den praktiska som säger samma sak är att ammoniakförgiftning är ofta förekommande i saltvatten.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • JEK
      • March 2007
      • 1467

      #32
      Säga vad man vill om syresatt vatten men nog är en hög syresättning a och o..
      Tycker syresättningen verkar vara bra. Ytrörelsen är rätt kraftig.

      Med ditt låga pH så omvandlas ammoniaken till ammonium så det är kanske inte där problemet ligger utan som Lasse skriver bland dina stenar och rötter.
      Blir inte kul att plocka upp dom. Kommer det inte att stressa dom väldigt mycket?
      Dom verkar må ok nu så jag kanske ska börja med at avvakta och se om det blir bättre sämre?
      Kort fråga till Lasse om du ursäktar..
      Ingen fara så länge det inte är helt OT
      Mvh.
      Johan - akvarielös!

      Kommentar

      Arbetssätt...