Vitaprick... smittsamt..???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeeli
    • July 2007
    • 53

    Vitaprick... smittsamt..???

    Hur kommer det sig att vita prick är smitsammt då det är en stressrelaterad sjukdom?? Någon som vet??

    // Jennie
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ursprungligen postat av jeeli
    Hur kommer det sig att vita prick är smitsammt då det är en stressrelaterad sjukdom?? Någon som vet??
    // Jennie
    Det är inte en stressrelaterad sjukdom. Det är rent nonsens att alla fiskar bär latent på sjukdomen, det är en helt normal infektionssjukdom.
    Däremot är inte vitaprick dödlig på annars friska, ostressade, fiskar, utan det är när fiskar får nedsatt immunförsvar av t.ex. stress som angreppen blir så svåra att fisken kan dö.
    Den skiljer sig i det inte från andra sjukdomar; alla sjukdomar blir svårare, och fiskar blir lättare smittade, när fisken har nedsatt immunförsvar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Anna_mvb
      • September 2007
      • 436

      #3
      Om jag förstår det rätt så stress kan leda/är en symptom på försvagning av en fisk, eller hur? Kanske därför hörs så ofta om stressrelaterade sjukdomar?

      Vita prick sprids via parasiter och därför är det smittsamt.

      Kommentar

      • jeeli
        • July 2007
        • 53

        #4
        Jag har ingen koll på fisksjukdomar själv då jag har haft turen att inte drabbats av sjukdommar i akvariena... men det var ett par kollegor som började diskutera detta och sa att det var en stressrelaterad sjukdom och sa åt mig att jag skulle ta reda på varför... Men nu vet jag hur det är...Lite oroväckande att de som jobbar med fisk hela dagarna säger att det e så.... Tack för att ni rede upp detta åt mig..

        // Jennie

        Kommentar

        Arbetssätt...