Vad är det som händer??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lusette
    • April 2008
    • 2

    Vad är det som händer??

    Hej!

    Jag har ett ca 120 l akvarium där jag senaste månaderna bara har haft 2 stycken malar, en fullvuxen skäggmuns mal och en mindre som jag inte vet arten på.

    För ca 1-2 månader sen skaffade jag guppy yngel, ca 10 st. För ytterligare ca 1 -2 veckor sen skaffade jag 3 st vuxna guppy. Och bytte bort den lilla malen mot en ganska stor segelfens pleco (ca 10 cm).

    Nu igår hittade jag plecon död. För ca 3 dagar sen upptäckte jag att den hade små runda hål mitt i ryggfenan och mitt i i höger bröst fena samt att stjärtfenan hade "gått sönder" lite, såg nästan ut som vingpennor på en fågelunge. Men det var bara ca 1/5 av hela stjärtfenan som såg ut så då. Men när jag tog upp den och skulle slänga den såg jag att nästan alla fenor såg ut som "vingpennor".

    Vad kan det vara för fel? Ingen av dom andra fiskarna ser sjuk ut. Och det konstigaste är att malen innan den flyttade till mig har varit frisk och vigör.

    Bör även tillägga att växterna verkar må ganska dåligt i samband med detta, ser slemmiga "halvruttna" ut. Har klippt bort dom dåliga växtdelarna och hoppas att de tar sig igen. Vet inte vad det är för sort, men det är en ganska högväxande "gräsliknande" växt med mörkgröna 1cm breda blad..

    Nån som har nåt tips på vad som händer? Har kollat nitrat och nitrit halten åxå men det verkar inte vara nåt sånt fel heller...

    Tacksam för svar!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Att malen dog var antagligen för den fått stryk av din Ancistrus.
    Sedan att växterna inte mår bra är en annan femma som jag personligen tror du får fler svar på om du gör en egen fråga bara om detta och lägger i växttråden.
    På beskrivningen du gett på växten kan det både vara en riktig akvarieväxt tex Vallisneria, men det kan även vara en sumpväxt som dör efter ett tag i akvariet. En bild skulle underlätta.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • lusette
      • April 2008
      • 2

      #3
      Det är nog en sån där Vallisneria. Var då väldigt likt iallafall.

      Gällande ancistrusen så var jag lite orlig att det var han som varit boven i dramat då jag sett att han gärna jagade i väg plecon om den kom för nära.

      Tack för svaren!

      Kommentar

      Arbetssätt...