Han är baktung och mår inte bra :'(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leztenya
    • August 2007
    • 4

    Han är baktung och mår inte bra :'(

    Min kampfisk har börjat bete sig något konstigt det senaste dygnet.. Han "ställer sig" på botten av sin skål på stjärtfenan och reagerar inte på rörelser kring skålen som han allt gör. Han går upp till ytan oftare än vanligt för att hämta luft (ofta i ren panik) och försöker sedan ställa sig på botten igen (men ibland lufter han från botten så att han måste "spotta ut" lite luft för att kunna stanna kvar). Han vägrar äta och vill helt enkelt stå still då han verkar baktung och inte orkar simma runt, trots att han försöker.
    Vad händer?! Har han bestämt sig för att ta livet av sig eller är han bara trött?

    Jag vet inte om det är av betydelse men för 8 månader sedan flyttade jag och min kampfisk från Skåne till Öland. Den första veckan mådde han verkligen inte bra pga vattenbytet. Jag försökte med både Aquasafe och syretabletter men ingenting tycktes fungera. Inte förrens några timmar efter att jag hällt ner 1msk salt (utan jod) i hans vatten mådde han bättre än någonsin! Men det tycks inte fungera denhär gången.. Vad kan jag göra?

    Hjälp..
    \Lez
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Köp ett akvarium till din stackars fisk är min spontana tanke.

    Nu vet ju inte jag vad du har för skål, men jag ser framför mig en skål på låt säga 16L utan pump.
    En fisk måste ha cirkulation i vattnet för att må bra. Visst kampfiskar kan andas luft men det är endast en skyddsmekanism som de har och ska inte användas hela tiden.
    Vet inte hur gammal din fisk e heller. Han kanske rent av dör av ålderdom, kanske för tidigt om han levt ett liv i en skål.

    Skriv lite mer om din skål, men det bästa är att ha sina fiskar i akvarium.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Leztenya
      • August 2007
      • 4

      #3
      Jo, de flesta här omkring tycker om att påpeka det.. Men nu hör till saken att han har mått prima och levt ett lyckligt liv i 1,5 år i en ganska stor skål. (har aldrig räknat hur många liter den rymmer) Jag byter en del av vattnet ganska ofta och har i både syretabletter, aquasafe och salt varje gång.
      Jag vet heller inte hur gammal han är men jag köpte honom som sagt för 1,5 år sedan och jag vet inte hur gamla kampfiskar brukar vara i affären.. Jag antar att det kan variera.
      Min förra kampfisk dog av stress men det har sannerligen inte Juvel blivit utsatt för.

      Kommentar

      • Anna_mvb
        • September 2007
        • 436

        #4
        Jag tror att kampfisk lever i ca 2-3 år. Men några hade de i 4 år med. Allt beror väl på individen, hälsan etc

        Kommentar

        • Leztenya
          • August 2007
          • 4

          #5
          Det verkar ha varit åldern.. Han dog ieftermiddag ='(

          R.I.P Juvel. Hälsa din företrädare Zafir. (härnäst kommer.. Rubin )

          Tack för hjälpen iaf.. Nu vet jag iaf vad symptomen betydde.. och han slipper stå ut med ytterligare en flytt i sommar.

          Kommentar

          • Anna_mvb
            • September 2007
            • 436

            #6


            men långe leve Rubin!

            Kommentar

            Arbetssätt...