Info om Flubenol

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    Info om Flubenol

    Ska använda flubenol som medicin för att förhoppningsvis få bort maskparasiterna jag fått på mina malar.

    Har på en del sidor läst att denna medicin ska funka mot maskparasiter, läste att det bla funkar skitbra mot gälmaskar mm.

    Min vänn fick fram att det krävs 3.7gram flubenol per dosering/medicinering för mitt 450Liters kar. Litar fullkomligt på detta. Ps, det är inte tablettform, tror det är i pulverform.

    Känner dock att jag vill få fler synpunkter på detta då jag i en tråd läste att det räckte med 1gram för ett 300Liters kar och att det funkade skitbra. I en annan tråd att rekomendationen är 100mg per 100L. Lite förvirrande som ni kan förstå.

    Så hur står det till egentligen? Varför skiljer det sig mellan hur folk doserar om man räknar bort antal liter? Finns det något dolt budskap i detta jag bör tänka på? Vill ju varken överdosera eller underdosera då båda dessa leder till problem.

    Vad har ni för egna erfarenheter om denna medicin?

    Tack på förhand
    Senast redigerad av Amaro; 14 April 2008, 23:13.
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    Läste i en tråd att flubenol är cancerogent, vad betyder detta?

    Är det cancerframkallande? kan jag få cancer av att hälla detta i mitt kar eller
    Senast redigerad av Amaro; 14 April 2008, 23:16.
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Som svar på din sista fråga som du dessutom besvarar själv så ja, cancerogent betyder cancerframkallande, men till vilken grad framgår alltså inte men du bör vidta försiktighet vid användande, produkten har alltså ett säkerhetsblad som du kan läsa.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Först till doseringen. Själv vet jag inte vilken dosering som är rätt men det kan röra sig om att receptet 100 mg per 100 liter refererar till aktiv substans. Exempelvis så håller den vanliga pastan (som säljs till katt) 44 mg aktiv substans per ml och sedan vet jag inte vad en ml väger riktigt men det betyder att både din kompis och källan om 100 mg per 100 liter kan ha rätt.

        Sen till det cancerogena - du skall undvika hudkontakt och använd gärna handskar den första tiden i akvariet.

        MVH Lasse
        Senast redigerad av Lasse; 16 April 2008, 21:12. Anledning: felskrivning
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          Tack för svar mängden medicin stämmer, fiskarna visade inga tecken på förgiftning eller liknande.

          Jo jag gör så redan nu, använder handskar. Riktigt skrämmande att syssla med cancerframkallande saker, inget man har som vardag i normala fall.

          Tack för hjälpen
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          Arbetssätt...