Sjuka Guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tornet10
    • April 2008
    • 12

    Sjuka Guppy

    Jag är rätt nybörjare på Akvarium överhuvudtaget med jag har lite problem just nu!
    Jag vet ju att guppy är en rätt dålig art men nu börjar jag bli väldigt fundersam! Jag har ett akvarium på ca 70 liter med 18 st neontetra och 10 st guppy.
    Jag har köpt ett gäng med guppy, sedan har dom levt och simmat runt och haft trevligt för att sedan efter 2 - 3 veckor så dör en efter en, den senaste veckan ha 7 st dött för mig! Vissa visar inga tecken alls på att vara sjuka för att sedan dagen efter så är dom döda, en del fiskar har fött ungar för att sedan dött en dag senare, och vissa har tappat balanssinnet och dött efter ett par dagar! Det är inga problem med rengöring av vattnet, det gör vi minst en ggn i veckan! Nu vill jag ha tips på vad jag gör för fel, för så kort livslängd ska väl inte guppy ha??
    Mycket tacksam för svar!

    M.V.H Tornet
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vet inte vad du menar med rengörning av vattnet, men det räcker med ett vattenbyte (1/3) en gång i veckan. Filtret ska du inte rengöra förrän du märker att vattnets genomströmning försämrats. Då kan du rengöra det i vattnet du pumpat upp vid vattenbytet. Alltså i akvarievattnet i en spann. Aldrig rengöra helt eftersom det är där de goda bakterierna sitter.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    Arbetssätt...