Sår på stimfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Staaffe
    • December 2007
    • 11

    Sår på stimfiskar

    Hej! nu är jag tillbaka med mitt problemfyllda akvarium igen

    Min tetror dör just nu bara en efter en. Den senaste var en neontetra som hade fått ett "hål" vid huvudet samt några vita saker runt det. Nu har en nu neon fått detta "hål".

    Dessuton har nu också två Sorgmanteltetror fått sår på kroppen. Den ena har fått sitt på munnen och andas ovanligt sanbbt och kan ej äta :/. Den andra har fått sitt vi ryggfenan.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    vatten. Jag undrar om man kan Fungolbehandla akvariet även om inte något svamp utbrytit ännu för att försöka motverka eller om man ska ta upp allt vatten och göra rent och börja om från början ?
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    min erfarenhet är att sår beror oftast på dåligt vatten. skriv mer om akvariet. nystartat? tror inte du ska varje sig behandla med fungol eller börja om från början. om du nu har obalans, satsa på att rätta till den.
    har du mätt nitrit?

    om såren inte är bakteriella (som jag skriver om ovan) så kan såren vara mekaniska, och min erfarenhet där säger att om vattnet är bra så läker dessa sår rätt snabbt.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #3
      det där ser inte roligt ut! anledningen är nog höga bakteriehalter i vattnet och allmänt dåliga förhållanden!!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Staaffe
        • December 2007
        • 11

        #4
        Ursprungligen postat av lenis3
        min erfarenhet är att sår beror oftast på dåligt vatten. skriv mer om akvariet. nystartat? tror inte du ska varje sig behandla med fungol eller börja om från början. om du nu har obalans, satsa på att rätta till den.
        har du mätt nitrit?

        om såren inte är bakteriella (som jag skriver om ovan) så kan såren vara mekaniska, och min erfarenhet där säger att om vattnet är bra så läker dessa sår rätt snabbt.
        akvariet är drygt ett år gamla och fiskarna som det handlar om har varigt med från starten. Akvariet ör på 90 liter. Ska också informera er om att Sorgmanteltetran med såret på munnen klarade sig inte samt neontetran med de sk "hålet" vid huvudet.

        Akvariet har varit ganska överbefolkat ett tag men den "pest" som dragit in har tyvärr lyckas rensa ut en hel del den senaste tiden . Just nu har jag 2 Glödbandstetror (6 från början) 5 Neontetror (10 från början) 3 svarta Neoner ( 4från början, dog dock av en olycka med doppvärmaren) 1 Mosaikgurami (2 från början) 4 Sorgmanteltetror ( 6 från början) samt 2 Kampfiskar (still going strong)

        Vad det gäller om jag mätt nitrit så har jag inte en blekast aning om vad det är och har aldrig hört talas om det. Jag skulle gärna vilja vet vad det är och hur man gör :]

        Tackar mycket för båda svar
        Senast redigerad av Staaffe; 15 April 2008, 21:56.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Nitrit är som sagt ytterst giftigt för fiskar och genom att titta till sina fiskars gälar och vara uppmärksam på om dom blir röda till färgen, om fisken andas hastigt samt snappar luft vid ytan kan man avgöra om man har en förhöjd halt i akvariet, dropptester finns att köpa och rekomenderas framför lackmusstickor, nitrit bildas i samband med att olika typer av bakterier bryter ner fiskexkrementer.
          Senast redigerad av Gaffel; 15 April 2008, 22:13.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Fanbyalperna

            • September 2005
            • 752

            #6
            Det kommer från nedbrytning av mer också, som matrester och växtdelar som dött och förmultnar. Svårt att tro att nitriten vållar sår men den ställer till med elände och död bland fiskarna. Skulle tro att ett allmänt bakteriellt medel skulle vara på sin plats. Det skulle skydda såren och ev bakterier som orskat dem skulle stryka med. Alltså nån medicin som tar död på bakterier skulle nog vara det som kan hjälpa när man inte nu kan styrka den exakta orsaken. Men skaffa dropptest för nitrit, ph och kh. Det är de som behövs för att kolla kvaliteten på vattnet.
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13132

              #7
              Ursprungligen postat av Staaffe
              Hej! nu är jag tillbaka med mitt problemfyllda akvarium igen

              Min tetror dör just nu bara en efter en. Den senaste var en neontetra som hade fått ett "hål" vid huvudet samt några vita saker runt det. Nu har en nu neon fått detta "hål".

              Dessuton har nu också två Sorgmanteltetror fått sår på kroppen. Den ena har fått sitt på munnen och andas ovanligt sanbbt och kan ej äta :/. Den andra har fått sitt vi ryggfenan.

              Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


              vatten. Jag undrar om man kan Fungolbehandla akvariet även om inte något svamp utbrytit ännu för att försöka motverka eller om man ska ta upp allt vatten och göra rent och börja om från början ?
              var noga med delvattenbyte varje vecka och höj tempen ca2 gr (inte om du redan har 28-29gr) tillsätt upplöst salt ca 1dl per 100L vatten och följ noga utvecklingen och tecken på läkning! en helt ofarlig behandling som är värd att prova, mediciner ska man däremot vara återhållsam med då de kan slå ut hela beståndet om man felmedicinerar!
              Senast redigerad av åheim; 15 April 2008, 23:15.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...