Hjälp snälla !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    Hjälp snälla !!

    Som vissa kanske läst i min andra tråd på denna topic så lider mina fiskar av någon typ av parasitmask. Maskarna är riktigt riktigt små, nästan så man knappt ser dem.

    Problem: Vet ej vad det är för typ av parasit/mask.

    Gjort hitills: Behandlat vid 2 olika gånger med eSHa 2000 som hjälpt fiskarna ganska mycket trots att det inte tagit bort parasiterna. Fiskarna simmar inte upp till ytan för syre samt att de inte längre rycker/får spasmer, de skrapar sig inte mot föremål heller vilket är en tydlig förbättring.

    Viktig påpekan: Endast malarna är drabbade, de andra fiskarna i karet mår hur fint som helst, konstigt !!

    Inhandlade i torsdags en medicin jag väntat på 1 vecka.

    Medicinen heter dacty mor, läste tyvärr inte bruksanvisningen innan köp.

    Sammanfattning av vad som står:
    *användningsområden: läkemedel för saltvattensfiskar mot mot hudgrumlare som oodinium ocellatum, cryptobia, brooklynella, trichodina och cryptocarion

    *dosering, detta är en process på 6 dagar där jag vid 2 olika dagar måste koppla ifrån mitt ytterfilter och låta den gå i nån balja med akvarievatten lr dylikt. Ska därefter rengöra filtret, hälla i nytt vatten och koppla in det i karet igen vid 2 olika tillfällen/dagar. Medicinen är så pass stark så den slår ut alla nyttobakterier.

    Ang att medicinen är för saltvattensfiskar var inget problem enligt butiken jag köpte medicinen i, har förtroende för dem så jag tror på detta. Är dock orolig ang bakteriekulturen i mitt kar, har man otur så kanske alla fiskar dör, sjuka som friska.

    Är ganska förvirrad alltså, det känns inte som att detta är rätt medicin för just detta, finns det något annat som funkar bättre?
    Samtidigt så mår jag illa av allt jobb jag måste göra med att koppla bort och koppla tillbaka ytterfilter mm. Skulle vara riktigt frustrerande om medicinen inte fungerar och man gjort allt i onödan...

    Vad tror ni? vad tycker ni?

    Rekomendera gärna olika mediciner samt vart man kan köpa dessa. Jag behöver verkligen hjälp med detta problem, börjar bli riktigt frustrerad.
    Senast redigerad av Amaro; 12 April 2008, 20:58.
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Guest

    #2
    Förstår dig!
    För att rädda din bakteriekultur i ytterfiltret så ta ut allt materialet och lägg i en hink med någon form av cirkulation.
    Oftast dör all kultur i karet när du behandlar och då kan det vara bra att ha filtermaterialet räddat.

    Kommentar

    • sucksdorff
      • December 2006
      • 239

      #3
      Hur många malar har du? Kanske flytta dom till något eget o behandla dom där så du slipper rubba balansen i det stora.

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        anettejt joo men jag är inte redo att ta ett beslut. Är inte redo att ta beslutet om att behandla med detta då jag inte ens är säker på att det kommer funka, måste bli övertygad om att det är rätt medicin.

        sucksdorff det är 7-8 malar. 3 stora och resten är normalstora. Jag tänkte också på att göra som du säger, har ett 200L som jag kan starta igång o ha som karantän. Men detta dödar ju inte de maskar som kanske finns kvar i karet, jag vet ju inte hur maskarna lever, om de alltid är på fiskens kropp eller om de förökar sig på tex sanden och sen fäster sig på fiskens kropp.
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Du ska nog inte flytta dina malar om det är mask de har. Vad jag har fattat det som tar det ungefär tre månader från det att de blir smittade till det att det syns på fisken. Så risken finns att de andra oxå är smittade, tyvärr. Själv har våra fiskar aldrig drabbats av detta så jag kan inte dela med mig av några erfarenheter, tyvärr. Hoppas du får svar på dina frågor dock. Lycka till.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Fanbyalperna

            • September 2005
            • 752

            #6
            Man vill väl heller inte ha kvar eventuell smitta i kar eller filter, så jag skulle nog köra kuren i det kar de går i nu och med filtret för att eliminera smittorisk därifrån också. Inget kul om fiskarna blir dåliga igen direkt efter.
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

            Kommentar

            • Amaro
              • January 2007
              • 1709

              #7
              Min fundering är också (om jag nu ska använda medicinen dacty mor) att behandla med filtret igång. Bakteriekulturen kommer dö ut helt och hållet antar jag men skulle detta ta kål på fiskarna?
              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

              Kommentar

              • Amaro
                • January 2007
                • 1709

                #8
                Har bestämt mig för att testa med flubenol. Har nyligen förstått att jag har tillgång till detta tack vare en god vänn. Har ni några erfarenheter av denna medicin?
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                Kommentar

                Arbetssätt...