behandling av ankarmask utan att döda krabba

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • caya
    • February 2008
    • 6

behandling av ankarmask utan att döda krabba

det verkar sannolikt att min ena kampfiskhona har fått ankarmask, men när jag läser om behandling så står det att alla skaldjur ryker vid en sådan.

jag har utöver krabban även 5-6 red crystal i stora akvariet.
    skulle de ta med sig smitta till det lilla akvariet om jag flyttade över dem?
    i det lilla akvariet finns två dvärgklogrodor och jag undrar om inte min glupska krabba (som gärna äter bottensovande fiskar som platys) skulle ta dem då

eftersom det är en kampfiskhona det rör sig om, skulle det då gå att ha henne i en skål - som karantän? eller är det försent eftersom det syns en vit maskliknande grej som sticker upp vid gälen?

alla råd mottages tacksamt
    310l sällskap - kampfiskar, rödmunstetror, plecos, dvärgbotia, skaldjur
    112l sällskap - uppstart; platy samt kampfisk pga
    54l yngelkar kampfisk
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Ankarmask angriper inte kräftdjur, men det finns en mycket liten möjlighet att en ankarmask-larv kan följa med kräftdjuren. Om du har möjlighet att låta dem gå några dygn i ett fisktomt akvarium eller t.ex. en plastback från IKEA, så eliminerar du den risken.

Kräftdjuren stryker garanterat med av all medicin som biter på ankarmask.

Ett alternativ kan vara att isolera den smittade honan, men risken är rätt stor att dina andra fiskar också är smittade men inte visar symptom än.

Din krabba äter antagligen dvärgklogrodor, ja.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• caya
      • February 2008
      • 6

tack för ditt snabba svar, ursäkta min fördröjda tacksamhet

under tiden som jag inte har svarat har jag försökt ta bort ankarmasken från "Grace", men hon har varit lite ovillig till hela pincettandet. det verkade inte som jag fick bort hela så jag isolerar henne till en helt separat boning i väntan på att ankarmasken ska växa ut igen *suck*

jag överväger att byta plats på krabba och grodor under behandlingen, för att undvika död i något av karen...
      vad tror du om den idén?
      310l sällskap - kampfiskar, rödmunstetror, plecos, dvärgbotia, skaldjur
      112l sällskap - uppstart; platy samt kampfisk pga
      54l yngelkar kampfisk

Kommentar

• Amaro
        • January 2007
        • 1709

vad ska du köra för medicin för dessa?
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

• peterhaack
          • November 2004
          • 1752

Hej

Jag har ett medel mot mask på fisk som jag fått från taiwan men om det hjälper mot ankarmask kan jag inte säga, vill du testa så kan jag skicka lite till dig? Pma mig din adress så postar jag så du har det på måndag!

//Peter
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

Kommentar

• eriahl
            • April 2004
            • 5681

Sterazin funkar. Sen har dom en nyare medicin: Parazin. Kanske är ännu bättre
            Senast redigerad av eriahl; 11 April 2008, 14:47.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Amaro
              • January 2007
              • 1709

Har ingen aning om vad för mask mina malar har fått, bara malarna har blivit drabbade, de andra fiskarna är det inge fel på alls. Din medicin kanske fungerar jättesnällt att du kan skicka, jag hör av mig till dig ang medicinen

Jag köpte en skum medicin som jag immorn ska starta en tråd om, behöver lite åsikter om den då den är ganska skum.

eriahl funkar dessa endast på ankarmaskar eller alla typer av mask? Jag måste ringa runt till lite olika butiker för o se vad dem har inne, medicinen jag fick tag på är som sagt ganska skum.
              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

• Daniel Blom
                • June 2003
                • 1670

Jag har utan problem använd Parazin-P (ska egentligen användas i dammar). Fast det var ett elände att hitta medicinen - den fanns i en enda affär i Stockholmsområdet.
                Hur bra medlet funkar mot ankarmask vet jag inte. Parazin lär nu finnas i en akvarievariant.
                Här är en intressant artikel om de små krabaterna.
                Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                och framgången är given.
                Samuel Clemens
                Mina bilder

Kommentar

• eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

Här kan du läsa om deras mediciner http://www.waterlife.co.uk/waterlife/products.htm
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

Arbetssätt...