vitaprick?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • splatt
    • January 2008
    • 59

    vitaprick?

    köpte en ny fisk för ett par dagar sedan, nu har den fått en massa vita prickar över hela kroppen... ser verkligen ut som vitaprick sjukan..
    bör man avliva denna fisk?
  • Tamarind
    • February 2008
    • 482

    #2
    Vitaprick är ganska lätt att bota, gå till närmaste affär och fråga efter vitaprick-medicin och häv i enligt instruktionerna!

    Kommentar

    • tobias.nero
      • January 2008
      • 384

      #3
      Ja det är förmodligen vitaprick du fått, det brukar oftast bli så med nya fiskar då dom blir stressade så blir dom extra mottagliga. Det är inga problem precis som Tamrind skriver så finns det medicin som fungerar bra.

      Läs i dom andra trådarna hur du ska gå till väga eller fråga igen om du fortfarande är osäker.

      MVH /Tobias
      MVH /Tobias

      Kommentar

      • splatt
        • January 2008
        • 59

        #4
        jag har nu köpt medicin mot sjukdomen. och den sjuka fisken har blivit mycket piggare, och jag har ännu inte sett prickar på nån annan fisk.. så med lite tur kanske det blir ett lyckligt slut på det hela

        Kommentar

        • tobias.nero
          • January 2008
          • 384

          #5
          Höj temperaturen en aning så skyndar du på processen lite.

          Klart att det löser sig se detta som en erfarenhet och nästa gång det händer (om det händer) så vet du hur man gör plus att du förmodligen har medicin hemma.

          Kör hårt

          MVH /Tobias
          MVH /Tobias

          Kommentar

          • splatt
            • January 2008
            • 59

            #6
            Tack för uppmuntringen
            En liten fråga bara: kan man överdosera medicinen? och i så fall vad kan hända?

            Kommentar

            • oskarwallin
              • February 2008
              • 1080

              #7
              e det ok ifall jag lånar tråden lite?
              mitt 220L hade vita prick för några dagar sen, nu ska jag flytta över dem till mitt 500L då jag ska sälja mitt mindre. eftersom att jag vet att Min påfågel e mottagligt ska jag ha i lite medicin i 500Liters karet för att få bort eventuella Parasiter?
              60,58 liter
              **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
              *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

              Kommentar

              • tobias.nero
                • January 2008
                • 384

                #8
                splatt: jag skulle inte vilja överdosera medicinen, däremot ska du inte snåla heller utan kör full dos enligt vad som står på bruksanvisningen. Medicinen kan innehålla olika ämnen som inte är bra för fiskarna heller i hög dos.

                Osakarwallin: Nej, fiskarna har parasiten med sig och "sjukdomen" bryter bara ut när fisken blir stressad. När parasiten väl brutit ut så kan den ge sig på friska fiskar. Därför finns det en risk om dina andra fiskar inte är friska än. Och i så fall bör du inte flytta dom dels för mer stress och dels för din påfågel.
                Nu är jag inte hundra på att det skulle bli problem men jag skulle inte chansa. Men har fiskarna varit friska ett tag så kör på.

                MVH /Tobias
                MVH /Tobias

                Kommentar

                • splatt
                  • January 2008
                  • 59

                  #9
                  okej tack
                  Det verkar nog som om inga andra fiskar skulle ha blivit smittade och prickarna har minskat på den sjuka fisken

                  Kommentar

                  • tobias.nero
                    • January 2008
                    • 384

                    #10
                    Det är ju bra om du vill snabba på precessen så kan du höja temperaturen, men det behöver inte vara nödvändigt.

                    MVH /Tobias
                    MVH /Tobias

                    Kommentar

                    Arbetssätt...