Parasiter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    Parasiter?

    Pga dålig belysning hade jag inte lagt märke till följande.

    Såg igår att min stora gibbiceps samt en till mal lider av någon hudsjukdom. Tror inte det är svamp, gissar på att det är någon parasit. Gibbicepsen har betett sig underligt i ca en vecka (enda sen jag köpte flytande mossa som gick i ett kar med andra fiskar)

    Inte nog med detta så ser man väldigt diskreta fläckar på den, från 2-3 vita prickar här och där till lite större missfärgningar, ser ganska mycket ut som att huden slitits. Sen såg jag att den hade en skada på sidan där ett område på ca ½ cm är utan hud. Troligen har detta uppkommit genom att den slagit i något då den försökt klia sig. Den får hela tiden ryck i form av att den ligger stilla och sen blixtrar till.

    De andra fiskarna i karet (mitt 450Liters, står på profilen om vad som går i karet) visade tecken på att huden kliar de med, de kliade sig mot sand mm, parasiterna eller vad det nu är verkar dock inte ha fått fäste på dessa fiskar, malarna är visst känsligare antar jag.

    Det jag går runt och undrar över är om det är jag som har pissig vattenkvalite (vilket skulle chocka mig ordentlig med tanke på hur bra jag sköter det) eller om parasiterna eller vad det nu än är följde med den täta flytmossan jag köpte. Det som länkar det hela till mossan är just att dessa problem dök upp i samband med insättning av mossan. Kan också nämna att gibbicepsen som är mest drabbad käkade denna mossa. Giftig är den ju knappast men men.

    LÖSNING: Jag körde precis i eSHa 2000 Unice produit combination. Står att denna hjälper mot bla svamp, parasiter etc. Undrar om det blir något problem med tanke på att jag förra torsdagen vid vattenbyte körde i pmdd. Kan detta påverka negativt? Finns något annat man kan göra för att optimera medicinens verkan? Ska jag mata mindre nu under medicinering? alla råd uppskattas

    VAD tror ni? Låter det som någon parasit eller som svamp? Låter det som svamp så innebär det antagligen att jag har dåliga vattenvärden trots allt jobb jag lägger ner. Därför är det viktigt att veta om jag måste ändra på något eller ej.

    Tack på förhand.
    Senast redigerad av Amaro; 31 March 2008, 14:18.
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    Ingen?
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Kan du få fram bilder?

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        ja det kan jag faktiskt, frågan är dock om det blir bra bild lr ej. Kan testa iaf, funkar det så lägger ja upp foton immorn
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        Arbetssätt...