Discus med vita pricksjukan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • krizz
    • January 2008
    • 51

    Discus med vita pricksjukan?

    Nu har jag upptäckt några små vita prickar på 3 av mina 5 Discusar.
    Tycker mig även se prickar på en del kardinaltetror.
    Upptäckte dessa prickar efter en behandling mot snäckor.Det va nåt medel man skulle hälla i.Har detta utlöst vita pricksjukan?
    Har hört att man kan tillsätta salt (hur mycket?)och öka värmen.Medicin???
    Vad gör man? Tål discusen salt och mediciner??
    Har ca 850 liter vatten och mycket växter.
    Hur går jag till väga??? HJÄLP!!!

    MVH Krizz
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Det är sällan diskus får vita prick , jag kan inte komma på att jag sett det någonsin. Att diskus sällan får det brukar förklaras med den högre temperaturen runt 30 grader som diskusfolk brukar ha i sina kar. Så att höja tempen o lägga i 1-2 matskedar salt per 10 liter vatten är ingen farar för diskusen. Men vet o andra sidan inte vad du har för mer fiskar i karet.
    I medicamentväg kan man köra Faunamor, Costapur eller ESHA exit beroende på vad man får tag på eller har hemma.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • krizz
      • January 2008
      • 51

      #3
      Jag har 50 tal Kardinaltetror,10 tal ancistrus och 5 discus.
      Jag har 27 grader i vattnet.
      Om det inte är vitaprick , kan det då vara någon svampinfektion???

      MVH Krizz

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Alla de fiskarna klarar både en salt o temphöjning några dagar utan problem.
        En del växter kan gå ner sig tillfälligt. Sedan svårt o säga ser det ut som vita prickar så är det väl det. Svamp brukar se annorlunda ut och ett större vattenbyte, en saltbehandling + en temphöjning ca 2 grader brukar ge bra resultat.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • krizz
          • January 2008
          • 51

          #5
          Då ska jag göra ett vattenbyte och saltbehandling.hur mycket salt ska jag blanda ut i ca 850 liter vatten ?? Man vill ju inte att fiskarna ska dö av saltet.
          Hur länge ska jag låta dom gå i detta vatten? Ska man göra stora och täta vattenbyten med salt i under en period eller???
          Kan detta räcka, eller krävs mediciner? Dom är inte helt övertäckta med prickar utan jag har bara sett ett mindre antal på fenor och kropp.

          MVH Krizz

          Kommentar

          Arbetssätt...