Hur fort sprider sig vita prick?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    Hur fort sprider sig vita prick?

    Jag börjar misstänka att åtminstonde 1 av mina 4 påfågelscikliderna har blivit smittade av vita pricksjukan, men jag är fortfarande inte 100% säker då deras täckning på kroppen är lite prickig på sina ställen.
    Men hur fort sprider sig prickarna? och man tydligt kan se om dom är smittade?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det sprider sig snabbt till de övriga fiskarna (2-3 dygn) däremot är det lite olika hur många prickar fisken har på kroppen.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 March 2008, 11:17.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Svaret på detta är en e-kurva

      1 prick på en fisk - faller till botten, cystas - efter 3 dagar ca 100 nya cilliater - 100 prickar på fiskar efter 3 dagar faller 100 prickar till botten - cystas - efter 3 dagar kommer 99 x 100 nya cilliater bilda 99x100 nya vita prickar osv. Varför 99 och inte 100? 99 var en siffra jag drog i med för att visa att en viss procent av cystorna kläcks inte efter de normala 3 - 4 dagarna utan kan ligga inaktiva i bottensubstratet länge - och så plötsligen kläcks de och cirkusen är igån igen. Vetenskapen säger att vita prick inte kan ligga latent i fisken - i detta fall tvivlar jag på vetenskapen. Köp en praktbotia och kyl ner den lite under hemtransporten - snacka om pudersnö

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      Arbetssätt...