Dosering av flagyl? Snabbt svar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde L
    • October 2006
    • 241

    Dosering av flagyl? Snabbt svar

    Håller på att fixa ett sjukkar till mina diskus. Har sett en nergång i aktivitet dom senaste dagarna och nu äter två inget och skiter vitt. Dom andra börjar också visa symptom.
    Hade denna sk..en för kanske ett år sen så jag känner igen det.
    Men jag har glömmt vilken dos flagyl man ska ge.
    Tänkte ha en temp på 30-32grader och mörkt.
    Ska jag salta till vattnet lite med? Vilken dos?
    Snabbt svar önskas.
    Mvh//Fredrik


  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad är det för märke på medicinen eller har du köpt direkt genom veterinär?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Är du inte reggad här så gör det och följ länken så får du svar hur stor dos flagyl du ska ha: http://forum.nodss.org/viewtopic.php...ghlight=flagyl
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Fredde L
        • October 2006
        • 241

        #4
        Köpt genom vetrinär på apoteket.
        Mvh//Fredrik


        Kommentar

        • Fredde L
          • October 2006
          • 241

          #5
          Tack för länken. Mycket bra läsning. Ska snart slänga mig i bilen och inhandla det jag behöver.
          Kör nog en dos super-killer först. Sen flagyl i maten.
          Ska jag salta vattnet lite eller gör det någon nytta?
          Mvh//Fredrik


          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jag har kört med flagyl ett par gånger men inte saltat samtidigt och de blev friska ändå. Men det är ju jag det!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Fredde L
              • October 2006
              • 241

              #7
              Var och köpte general tonic.Kör det i 5 dagar. Om dom inte börjar äta då kör jag en dos till. Blandar sedan flagyl i maten. 1 gram verksam substans till 100l vatten.
              Verkar detta vettigt?
              Mvh//Fredrik


              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det var det jag fick fram med om du häller det i vattnet, men det är tveksamt om det är den blandningen du ska ha om du blandar det i maten.
                Annars har både Varbergs-diskus och BL-diskus bra mediciner mot denna åkomma som funkar kanon och sänder dessa på posten!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Fredde L
                  • October 2006
                  • 241

                  #9
                  Jaha, vad heter dom preparaten? Hur ska jag göra med matningen nu under tiden medicinen verkar?
                  Senast redigerad av Fredde L; 27 March 2008, 16:43.
                  Mvh//Fredrik


                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Jag kollar upp detta ikväll när jag kommer hem då jag sitter på jobbet nu.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fredde L
                      Jaha, vad heter dom preparaten? Hur ska jag göra med matningen nu under tiden medicinen verkar?
                      Jag matade på som vanligt, men om medicinen innehåller bakteriedödande medel får du ha koll på vattenvärdena då meddicinen dödar alla bakterier, såväl goda som onda. Det blir som att köra igång akvariet på nytt.
                      Medicinen du kan köpa hem är tex http://www.bldiscus.com/content/se_s...=discusmedicin eller http://www.brosaters.se/diskus-varbe...p?TOPIC_ID=117 . På den sista sidan kanske du får regga dig om du inte redan gjort det.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Fredde L
                        • October 2006
                        • 241

                        #12
                        Tackar för svaren. Har dom i ett sjukakvarium nu. Ska hålla koll på vattnet så inget annat dyker upp. För lite dagbok oxå över utvecklingen nu. Lätt att glömma hur dom har har varit två dagar innan. Innan behandling sket dom genomskinliga strängar med vitt i. Åt inget, eller bara lite som dom spottade ut. Stod mest i en hörna under en svärdplanta med hopfälda fenor. Flaxade med bröstfenor. Hostar.
                        En liten misstanke jag har var att precis innan jag såg symptom började jag mata med artemia igen efter ett uppehåll på ett par månader. Jag kör med golden gates artemia så kvaliten ska väl inte vara dålig. Fodrar annars med tetra diskus, D-50 plus och stendkers diskusmix. Har ju haft denna skiten innan och då fodra jag med fina fiskens oxhjärta. Slutade med fina fisken efter det.
                        Mvh//Fredrik


                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Det är inte så mycket att göra åt att diskusar får detta ibland, utan det är nog något somde har latent i kroppen och när en förändring sker bryter det ut.
                          Maten du matar med är av bra kvalité så den behöver du inte ändra på.
                          Det var bra att du kör fisken i ett eget kar då det inte går åt så mycket medicin, men håll även ett vakande öga på de övriga diskusarna med så de inte börjar skita likadant de med.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Fredde L
                            • October 2006
                            • 241

                            #14
                            Det var skönt att höra så att man inte jämt gör fel. Jag flyttade hela gänget till sjukhuset. Det var så förra gången att dom jag inte flyttade fick sjuka någon dag efter. Så nu kör vi en regäl kur till alla. Ska sätta igång flagylkuren imorgon och köra tre dagar. Sen vänta en och köra två dagar till. Ska se om jag hittar ett maskmedel idag med.
                            Mvh//Fredrik


                            Kommentar

                            Arbetssätt...