Mina guppys beter sig konstigt.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillajag86
    • March 2008
    • 68

Mina guppys beter sig konstigt.

Hej folket!
    Jag undrar vad det kan vara för fel på en av mina guppyhonor hon verkar ha svårt att hålla sig nere hon flyter liksom uppåt mot ytan. Men ibland mår hon bra. Mestadels på morgonen. Detta började i förrgår den 24. Hon äter ordentligt. Men ibland får hon helt enkelt kämpa för att hålla sig närmare botten.

Sen är en av mina andra guppyhonor väldigt mager hon är inte alls lika rund som de andra 3. Men vi tänkte att hon kanske inte e "dräktig" bara. Hon äter och verkar pigg.

Vad tror ni kan vara fel är dom sjuka? I sånna fall vad är det för fel och vad kan jag göra åt det?

Tacksam för svar då jag inte vill att dom ska må dåligt.

Kramar Cissi
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Matar du med flingfoder?
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• lillajag86
      • March 2008
      • 68

Ja alla mina fiskar får flingfoder.

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Då finns risken att hon sväljer luft när hon tar mat från ytan. Prova att blötlägga fodret först så det sjunker direkt när du släpper ner det i karet.
        Nu är det inte säkert att det är detta som är problemet, men man får börja någonstans.
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• lillajag86
          • March 2008
          • 68

okej. tack så mkt ska ta och prova det vid fodringen idag.

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Och meddela gärna om det blev bättre, annars får vi rota vidare i problemet.
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• lillajag86
              • March 2008
              • 68

Absolut jag hör av mig både om det blev bättre och tvärtom.. Tack för ditt snabba svar. Hörs

Kommentar

• lillajag86
                • March 2008
                • 68

Ursprungligen postat av ansjo
                Och meddela gärna om det blev bättre, annars får vi rota vidare i problemet.
                Hej Anders!

Det verkar som om det var det som var felet för hon mår bättre nu. Hon har kanske inte återhämtat sig helt men hon e klart bättre. Så ska fortsätta blötlägga fodret så det inte händer igen.

Du vet inte vrf min andra guppy är så smal? För hon äter ju så det är lite konstigt tycker jag.

Tack för din hjälp...

Kramar Cissi

Kommentar

• ize
                  • May 2004
                  • 612

Flingfoder blir ju så soggigt när man blöter ner det innan..

Ett sätt att slippa blötläggning av fodret är att smula flingfodret mellan fingrarna _under_ vattenytan. Det gör att fodret sjunker fortare men också att yngel etc alltid hittar bitar som är lagom stora att äta.
                  Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Ursprungligen postat av lillajag86
                    Hej Anders!

Det verkar som om det var det som var felet för hon mår bättre nu. Hon har kanske inte återhämtat sig helt men hon e klart bättre. Så ska fortsätta blötlägga fodret så det inte händer igen.

Du vet inte vrf min andra guppy är så smal? För hon äter ju så det är lite konstigt tycker jag.

Tack för din hjälp...

Kramar Cissi
                    Hoppas bara att det fortsätter på den inslagna vägen!

Angående din andra hona är risken stor att hon inte kommer att bli så många veckor äldre än vad hon är. Det är sådant som ungfödare råkar ut för, de blir magrare med insjunken mage, börjar simma lite sämre för att sedan inte orka simma alls och sedan blir liggande på botten för att slutligen dö. Skulle det gå så långt är det lika bra att ta bort henne.
                    Vad som har hjälp någon gång är att salta vattnet i karet med 0,5 dl/100 liter vatten. Sedan kanske det är lite som konstgjord andning men försöka kan man alltid göra. Tänk bara på att alla växter inte gillar om det blir för mycket salt i vattnet.
                    Det finns en del trådar om detta och kallas torpedsjukan.
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• lillajag86
                      • March 2008
                      • 68

Ursprungligen postat av ize
                      Flingfoder blir ju så soggigt när man blöter ner det innan..

Ett sätt att slippa blötläggning av fodret är att smula flingfodret mellan fingrarna _under_ vattenytan. Det gör att fodret sjunker fortare men också att yngel etc alltid hittar bitar som är lagom stora att äta.

Hej!! Ja det låter som en smart lösning. Tack för tipset!!

//Cissi

Kommentar

• lillajag86
                        • March 2008
                        • 68

Ursprungligen postat av ansjo
                        Hoppas bara att det fortsätter på den inslagna vägen!

Angående din andra hona är risken stor att hon inte kommer att bli så många veckor äldre än vad hon är. Det är sådant som ungfödare råkar ut för, de blir magrare med insjunken mage, börjar simma lite sämre för att sedan inte orka simma alls och sedan blir liggande på botten för att slutligen dö. Skulle det gå så långt är det lika bra att ta bort henne.
                        Vad som har hjälp någon gång är att salta vattnet i karet med 0,5 dl/100 liter vatten. Sedan kanske det är lite som konstgjord andning men försöka kan man alltid göra. Tänk bara på att alla växter inte gillar om det blir för mycket salt i vattnet.
                        Det finns en del trådar om detta och kallas torpedsjukan.

Hej Anders!!

Usch det låter ju hemskt, jag har iaf köpt salt och ska ta i det vid nästa vattenbyte på söndag. Jag hoppas hon blir bättre av det.
                        Så långt verkar det inte ha gått så långt hon verkar pigg än iaf. Så vi får hoppas hon blir bättre av saltet men börjar man se att hon blir dåligare så får jag gråta en tår å sen ta bort henne...

Tack igen...

Kram Cissi

Kommentar

• ize
                          • May 2004
                          • 612

Jag råkar ha en guppyhona som helt klart har blivit en sur gammal kärring

Från att ha varit en stor, vänlig och rundlagd dam med tydliga gravidfläckar är hon numera långsmal och mager som en sticka, lätt bågformad över ryggen men pigg, alert och matglad. Hon har också bytt stil och är nu guppykarets odiskutabla drottning som har ordentlig pli på både hannar och yngre honor. Nåde den som kommer i närheten av henne när hon äter, för att inte tala om de pilska hannar som inte lärt sig veta hut...
                          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• lillajag86
                            • March 2008
                            • 68

Hej! Där ser man.. Det var en kul liten guppy du hade då... En liten bitch

Så du tror att hon kanske inte är sjuk då?

Hon är bara en smal primadonna?

// Cissi

Kommentar

• ize
                              • May 2004
                              • 612

Bitch var ordet Jag trodde ett tag att hon skulle trilla av pinn efter sista födseln eftersom hon blev så fruktansvärt smal så fort men bestämde mig ändå för att vänta och se.. sista gången jag såg henne annat än mattrind om magen var för 3-4 månader sen så hade hon varit sjuk borde hon varit död vid det här laget.

Jag tror helt sonika att hon är gammal och så less på pilska småpojkar att hon vägrar bli gravid igen. En ogravid guppy är naturligt långsmal i jämförelse med sina gravida systrar så det är nog snarare därför hon upplevs som extra smal.

Hon kommer få gå kvar som pensionär i karet tills hon inte vill vara med längre, sen får vi se om naturlig död tar henne först eller om det blir dags att avliva. Tills dess får hon regera fritt

Amor vincit omnia

Kommentar

Arbetssätt...