När försvinner de vita prickarna??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • my1
    • November 2007
    • 55

    När försvinner de vita prickarna??

    Har nu medicinerat sedan i tisdags med Punktol 1000 och idag (måndag) lade jag i 4:e omgången. Men mina praktbotia har fortfarande vita prickar på sig. När försvinner prickarna?
    Min nya praktbotian är väldigt mager men då jag har matat med flingor (ytterst lite) har den farit runt vid ytan och ätit. Har oxå vid något enstaka tillfälle även gett tablett till malarna. Kommer den att klara sig? tycker att den bara blir magrare.

    Efter medicineringen står det att man ska köra med aktivtkol i 24 timmar och sedan tillsätta en dos JBL Acclimol i akvariet, men hur länge? Sedan står det att man ska tillsätta JBL Filterstart till filtret eller JBL Denitrol till akvarivattnet. Är detta en engångstillfälle eller ska man tillföra detta i omgångar?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Prickarna försvinner när parasiterna kläckts. Tiden det tar beror mycket på vilken vattentemperatur du har. När parasiterna kläcks, kan medicinen döda dem.

    Var beredd på att du får köra flera behandlingar - ofta får man behandla upp till 4 gånger på raken innan vitaprick försvinner helt.

    Nu vet jag inte om Punktol också är antibakteriellt - eftersom det står i bruksanvisningen att du bör tillsätta bakteriekulturer antar jag att det är det. Du har alltså att göra med en ny uppstart av akvariet när medicineringen är över, med alla de problem med nitrit och så vidare man har då. Så du får följa gången vid uppstart, och då behöver du troligen tillsätta bakteriekulturer mer än en gång.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • my1
      • November 2007
      • 55

      #3
      tycker att prickarna bara blir flera på mina praktbotia. Har hållt på i över en vecka nu och har medicinerat för 5.e g idag.
      Nått som jag inte förstår är varför den ena botian bara blir magrare? Den äter ju så fort den kommer åt de få gånger jag matar måttligt.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Är ditt akvarie nytt? Om det är det kan det hända att det sitter kolfilter i och det måste i så fall tas ut. Har du höjt temperaturen? Hjälper oftast att höja till 28-30 grader om fiskarna tål det. och som Jens A. skrev kan det hända du får behandla länge, tyvärr.

        Ge inte upp...
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • my1
          • November 2007
          • 55

          #5
          Nä, startade det precis innan jul. detta med pricksjukan började när jag tog hem den stora botian från jobbet. köpte därefter en ny för lite sällskap.
          ingen annan fisk har drabbats.
          Har inget kolfilter. kör med Fluval 2+.
          tempen har jag höjt från början till 28. och idag efter att jag gjorde vattenbyte började fjärildcikliderna leka.
          får väl kämpa vidare, men det ser dåligt ut för den lilla nya botian.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Tråkigt att höra

            Botior är ju ganska kända för att vara känsliga för vita prick.

            Blir den för sjuk tycker jag du ska avliva den, de lider mycket på slutet. Har själv haft vita prick i två av akvarierna här hemma och det är verkligen ingen höjdare.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • my1
              • November 2007
              • 55

              #7
              ja, de är ju väldigt känsliga, men de är fina och en hejare på att hålla snäckor borta från akvariet. har ingen erfarenhet av vita pricksjukan.
              ja, får nog ta och göra mig av med den lilla botian.

              Kommentar

              • tobias.nero
                • January 2008
                • 384

                #8
                Gör ett vattenbyte och behandla med en ny kur, du ska köra full dos varannan dag och ett vattenbyte(30-50%) innan du påbörjar en ny.

                Men jag är nästan säker på att dina nyttobakterier inte tar skada av den medicin du har (man kan aldrig vara säker). Det är nog mer att om du skulle rengöra filtret innan(grovt) för att öka preparatets verkan. Men jag tycker nog att du ska ta det säkra före det osäkra, och jag hoppas att allt går bra för dig.

                MVH /Tobias
                MVH /Tobias

                Kommentar

                • Anna_mvb
                  • September 2007
                  • 436

                  #9
                  Du kanske bör prova annan medicin?

                  Jag blev av med sjukdomen först efter fjärde omgång och då bytte jag medicin. Varje omgång har varat i en vecka. Efter två dagar (alltså 7+2 från starten) bytte jag ca 30 % vatten och dagen efter startade kuren igen. Efter tre omgångar var allt fritt. Men efter 3-4 veckor upptäckte jag prickar på en fisk och startade allt från början men med annan medicin.

                  Under tiden höjde jag temperaturen och hade en extra pump (inner filter) för att få bra vattencirkulation (högre temp. = mindre syre i vatten). Temperaturen hamande på 30-32 grader men mina fiskar klarade det bra. Högre temperatur snabbar på parasiternas utveckling och det går fortare att komma åt de frisimmande. Jag tror att temp. över 30 grader dödar de med

                  Ge inte upp, du lyckas till slut
                  Anna

                  Kommentar

                  • tobias.nero
                    • January 2008
                    • 384

                    #10
                    Det brukar räcka med att hålla över 26 grader. Det är som Anna säger ju hörgre temp ju högre syreförbrukning men ju snabbare blir dom firsimmande och det är då dom dör av medicinen.

                    MVH /Tobias
                    MVH /Tobias

                    Kommentar

                    • my1
                      • November 2007
                      • 55

                      #11
                      Jag hart temp på 28 och kör vattenbyte varannan dag innan ny dos medicinering. Jag gjorde en grov rengöring av filtret innan medicinering.
                      Om jag skulle byta till en annan medicin ska jag då köra med aktivt kol innan? Fundera på Protozin i stället.

                      Kommentar

                      • Anna_mvb
                        • September 2007
                        • 436

                        #12
                        Ursprungligen postat av my1
                        Jag hart temp på 28 och kör vattenbyte varannan dag innan ny dos medicinering. Jag gjorde en grov rengöring av filtret innan medicinering.
                        Om jag skulle byta till en annan medicin ska jag då köra med aktivt kol innan? Fundera på Protozin i stället.
                        Jag tror inte att du bör göra vattenbytte så ofta. Då tar du bort även de verksamma ämnen. Om du ska använda kol så tar det väl en tid innan alla partiklar tas upp?

                        Jag skulle prova med protozin (har använt och funkade bra) efter att ha väntar ett par dagar och byt ca 30 % vatten (så att gamla medicin försvinner/minskar), utan att filtrera med kol. Dosera som det står på burken. Två dagar efter sista doseringen byt vatten och kör igen. 2-3 gånger (2-3 veckor med protozin) brukar det ta innan man blir av med alla parasiter. Sen kan du ta aktiv kol.

                        Lycka till
                        Anna

                        Kommentar

                        • my1
                          • November 2007
                          • 55

                          #13
                          det står att "om så behövs kan behandlingen upprepas med full dos den 3:3, 5:e osv dvs varannan dag. gör i så fall ett delvattenbyte på 30-50% omedelbart före efterdoseringen"
                          får väl pröva protozin och se i fall det hjäper.
                          tack för svaren.

                          Kommentar

                          • my1
                            • November 2007
                            • 55

                            #14
                            Flyttade över mina två praktbotia idag till ett litet akvarium. prövar nu med salt, som jag köpte idag på zoo. De hade inte protozin. Får se vad som händer.

                            Det underliga är att ingen av de övriga fiskarna har fått vita prick.
                            Ska man fortsätta att medicinera ifall det finns vita prick kvar i akvariet eller kan jag börja rena vattnet från medicin?

                            Kollade idag nitrit o pH. nitrit var ok,<0.3 och pH oxå ok, låg på 8.

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Ursprungligen postat av my1
                              Flyttade över mina två praktbotia idag till ett litet akvarium. prövar nu med salt, som jag köpte idag på zoo. De hade inte protozin. Får se vad som händer.

                              Det underliga är att ingen av de övriga fiskarna har fått vita prick.
                              Ska man fortsätta att medicinera ifall det finns vita prick kvar i akvariet eller kan jag börja rena vattnet från medicin?

                              Kollade idag nitrit o pH. nitrit var ok,<0.3 och pH oxå ok, låg på 8.
                              Tycker du ska fortsätta medicinera även det andra några dagar.

                              Den höga ph:n och flytten kan ha blivit för mycket för din nya lilla praktbotia. De är ju så känsliga mot vita prick så minsta lilla kan bidra till sjukdomen.
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...