Lösning på sjukdomen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sara89
    • March 2008
    • 21

    Lösning på sjukdomen?

    Jag fick en sjukdom i mitt akvarium, liknande sammetssjuka (tror att det var det) och jag behandlade med medicin som en zoo handlare rekommenderade.

    Denna reagerade fiskarna väldigt dåligt på, från att en fisk såg hängig ut och hade en fläck, blev 2 till hängiga och min algätare dog. Nu har jag bestämt att inte behandla mer med den och istället lösa problemet på annat sätt och hoppas att det ska fungera.

    Igår köpte jag därför en luftpump och syresten för bättre cirkulation och 4 växter till (har nu 7 växter) på 10 fiskar. 5 platy, 2 dvärggurami och 3 pansarmalar. Jag ska även höja värmen till över 28 grader och inte mata dem 2 ggr om dagen som jag blev rekommenderad hade jag tänkt...kan detta hjälpa? Tänkte även köpa frysta röda mygglarver och mata med för variation med maten. akvariet har nu varit igång i snart 1 månad.

    Jag är tacksam för alla möjliga tips som kan hjälpa mig att göra det bästa möjliga för mina fiskar
    Ha dé gött Sara
  • Lilibet
    • June 2007
    • 346

    #2
    Hej Sara!

    Jag skulle tro att du råkat ut för den berömda "nitritspiken" som brukar drabba de flesta nystartade akvarier efter cirka en månad.

    Först och främst var det bra att du slutade med medicinen, när du såg att det inte fungerade.

    För att kunna hjälpa till ordentligt, borde jag egentligen veta hur stort ditt akvarium är och hur ofta du gör delvattenbyten, men några råd kan du få redan nu.

    Din luftpump som du köpte, är det enbart en luftpump? Har du ett filter (innerfilter) i ditt akvarium? Annars behöver du skaffa ett innerfilter så fort som möjligt. Ett filter har man för att få och behålla rätt bakterieflora i akvariumet.

    Bra att du köpte fler växter, de flesta fiskar trivs med växter omkring sig.

    Höj inte värmen! Sätt doppvärmaren på 24-25 grader, eller ta bort den helt. Har du termometer i akvariet? (Enbart doppvärmare kan man inte lita på)

    Mata bara cirka var tredje dag nu och någon månad framåt, tills akvariet kommer i bättre balans. Fiskar klarar av att vara hungriga, och det är ytterst sällsynt att en fisk svälter ihjäl. Mängden mat: Ta vad du tycker är litet, och så ger du fiskarna hälften av det, så blir det lagom!

    Det finns ett medel som heter Nitrivec, som du nog borde skaffa så fort som möjligt. Sök här på forumet om Nitrivec, så hittar du massor av information om det.

    Det är möjligt att du bör göra tätare delvattenbyten nu och några veckor framåt. Hur stort är ditt akvarium och hur ofta gör du delvattenbyte?
    Den som har flest saker när han dör vinner!

    Kommentar

    • sara89
      • March 2008
      • 21

      #3
      Tack för ett jätte bra svar! Mitt akvarie är på 60 liter och självklart har jag ett filter i också och termometer! Jag gjorde delvattenbyte innan medicineringen i torsdags och har även bytt vatten när jag bytte akvarie för kanske 2 veckor sedan, är rädd för att det kanske har blivit för täta vattenbyten när det är såhär nystartat eller hur ofta ska man göra det?

      Medlet ska jag skaffa så fort jag bara kan och hoppas att det ska hjälpa? Men brukar fiskar få fläckar på sig av nitrit?

      Jag är väldigt tacksam för hjälpen, det är inte lätt att vara nybörjare:P
      Ha dé gött Sara

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av sara89
        Tack för ett jätte bra svar! Mitt akvarie är på 60 liter och självklart har jag ett filter i också och termometer! Jag gjorde delvattenbyte innan medicineringen i torsdags och har även bytt vatten när jag bytte akvarie för kanske 2 veckor sedan, är rädd för att det kanske har blivit för täta vattenbyten när det är såhär nystartat eller hur ofta ska man göra det?

        Medlet ska jag skaffa så fort jag bara kan och hoppas att det ska hjälpa? Men brukar fiskar få fläckar på sig av nitrit?

        Jag är väldigt tacksam för hjälpen, det är inte lätt att vara nybörjare:P
        Det är inte vita prick dina fiskar fått?
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • sara89
          • March 2008
          • 21

          #5
          Nej, det är en platy som fått som en grå/blå lite blank fläck på sin stjärtfena och en annan platy har fått en liten (men ingen rund) fläck på huvudet, men det är inga små prickar, mer fläckar:S
          Ha dé gött Sara

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av sara89
            Nej, det är en platy som fått som en grå/blå lite blank fläck på sin stjärtfena och en annan platy har fått en liten (men ingen rund) fläck på huvudet, men det är inga små prickar, mer fläckar:S
            Låter som svamp tycker jag. Sök på det och se om det liknar dina fläckar. Du kan inte lägga ut bilder här?
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Ang dom röda mygglarverna så är just detta ett foder som inte rekomenderas då det är en direkt och starkt bidragande orsak till allergi samt det faktum att röda mygg är näringsfattig kost som endast i nödfall rekommenderas för att få igång matvägrande fiskar.

              Jag har själv aldrig använt det men gör en sökning på röda mygglarver här på zoopet så får du mer information.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • sara89
                • March 2008
                • 21

                #8
                Jag har ingen bra kamera direkt och fiskarna är ju inte stilla allt för länge heller...men nitrit känns som det skulle kunna vara möjligt det med? Tänkte göra ett test och se om det är det!
                Ha dé gött Sara

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av sara89
                  Jag har ingen bra kamera direkt och fiskarna är ju inte stilla allt för länge heller...men nitrit känns som det skulle kunna vara möjligt det med? Tänkte göra ett test och se om det är det!
                  Troligt. Bra att testa...
                  Nitrit leder till stress hos fiskarna som i sin tur kan leda till sjukdomar
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • sara89
                    • March 2008
                    • 21

                    #10
                    Ok, jag tycker inte de verkat stressade, däremot har den med fläcken gnidit sig mot växterna och simmat runt väldigt snabbt och stressat när han inte gömmer sig...men jag får väl göra lite tester och kanske behandlar mot svamp oxå?

                    Tror du att det gör någon nytta med bättre cirkulation på vattnet och mer växter, eller var det helt i onödan?
                    Är temperaturhöjningen ingen idé att försöka med?
                    Ha dé gött Sara

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Cirkulation och växter är bra, helst lite snabbväxande växter.

                      När du behandlade mot sammetssjuka, använde du medicin som innehåller koppar?
                      Bottenlevande malar tåler nämligen inte koppar och det kan nog vara orsaken till dina algätares död isåfall.

                      Läs noga igenom instruktionerna om du ska medicinera så allt blir rätt. Ta ut eventuella kolfilter innan eftersom dessa rensar bort medicinen annars.
                      Ang. temperatur brukar det stå att man ska höja så mycket som man kan, gärna 30 grader om fiskarna tål det.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • sara89
                        • March 2008
                        • 21

                        #12
                        Dom ska tåla upp till 28 grader iaf. Det är mycket möjligt att det var medicinen som gjorde att algätaren dog men han var drabbad av sjukdomen han oxå så jag vet inte vad jag skulle göra för den annars. Men pansarmalarna tålde den bra, mycket bättre än platyfiskarna.
                        Men jag åker in till zoo affären i morgon och gör ett vattenprov helt enkelt så kanske jag kan få svar på en del frågor om vad som är fel!
                        Ha dé gött Sara

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Ursprungligen postat av sara89
                          Dom ska tåla upp till 28 grader iaf. Det är mycket möjligt att det var medicinen som gjorde att algätaren dog men han var drabbad av sjukdomen han oxå så jag vet inte vad jag skulle göra för den annars. Men pansarmalarna tålde den bra, mycket bättre än platyfiskarna.
                          Men jag åker in till zoo affären i morgon och gör ett vattenprov helt enkelt så kanske jag kan få svar på en del frågor om vad som är fel!
                          Gör så
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          Arbetssätt...