Neon sjukan? Hjälp snabbt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Westerin
    • March 2008
    • 14

    Neon sjukan? Hjälp snabbt!

    Såg idag att en av neontetrorna var väldigt blek och var inte med dom andra i stimmet och hölls sig nere på botten. Är det neon-sjukan och om det är det vad ska jag göra då? Ska jag ta bort den ur akvariet?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Ta ur den med det samma och behandla separat innan det sprider sig. Smittar ganska fort nämligen.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Westerin
      • March 2008
      • 14

      #3
      Tack för hjälpen. Jag har avlägsnat den nu. Men vad ska jag behandla med? Och visst ska jag behandla dom som är i akvariet än för säkethets skull?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        E man snabb och plockar den som bleknar direkt räcker det nog att behandla en, men ser man att fler börjar blekna får man givetvis behandla alla. Du gör ju som du vill, känner du dig tryggare med att behandla alla så. Jag hade avvaktat med de andra.

        Sen ska du fråga dig Varför den fått neonsjukan.. Visserligen e de väldigt känsliga för den åkomman men sjukdomar brukar uppstå av en anledning (oftast) och det finns ganska många saker som kan påverka.
        Tex. Är de nya eller utsatta för annan stress? Har du rätta värden i vattnet? Nitrit mm.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Förrästen. Gå till affären och se vad de har mot neonsjuka, kan inte ge nåt speciellt tips på medicin.

          Glömde svara på den frågan
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Westerin
            • March 2008
            • 14

            #6
            Det kan nog bero på stress för att jag köpte dom i måndags och jag har planterat nya växter(idag). Och hur kollar man nitrit värderna? Är det bara att höra med butiken?

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Man kan ta med vattenprov till affären har jag hört, men det bästa e att köpa ett. Köp isåfall ett dropptest och inte ett sticktest.

              Men nitrit har man bara vid uppstarten av ett akvarie så om det inte e nystartat e det ganska onödigt.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Westerin
                • March 2008
                • 14

                #8
                Okej men då behöver jag inte göra det testet. Tack för all hjälp.

                Kommentar

                Arbetssätt...