Mina pansarmalar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wieder
    • October 2007
    • 131

    Mina pansarmalar dör

    Jag köpte 9 stycken panda-pansarmalar för någon månad sedan. Sen jag köpte dom har 5 stycken dött. Senast idag dog en... Dom ser lite trötta ut och nästa dag ligger dom upp och ner på botten. Det konstiga är att dom andra pansarmalarna ser friska ut, sedan dör en. Det är inga fiskar som har stressat ihjäl dom, för jag har bara 8 pristella, 4 guppy och en ancistrus förutom pansarmalarna. Det är nog inget problem med vattnet heller, för jag har UV-ljus och akvariumet är dessutom på 540 liter, och det är lite lite fiskar för att det ska bli dålig vattenkvalité när jag gör 30% vattenbyten per vecka, tror jag i alla fall... En annan sak som talar för att det inte är dålig vattenkvalité är att alla andra fiskar mår bra, inklusive pansarmalarna som fortfarande lever.

    Vad tror ni att det är?
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Hur länge har du haft akvariet igång?
    Kan det bero på att de inte hinner få i sig mat ordentligt? Akvariet är så stort, du har så få fiskar så då matar du kanske väldigt försiktigt?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Tamarind
      • February 2008
      • 482

      #3
      Det låter ju inte direkt som om du är i riskgruppen för att ha dålig vattenkvalitet, men jag tycker ändå att det kan vara värt att testa vattnet om någonting skadligt har smugit sej in. På så sätt kan du iallafall utesluta en möjlig orsak till dödsfallen. Jag har inte så mycket kunskap om just pansarmalar, men när fiskar dör utan symptom brukar jag ha i en dos Ektozon-salt i akvariet för att eventuellt minska risken att det smittar andra, medans jag försöker ta reda på vad felet är. Det kanske inte hjälper, men det skadar inte att försöka. Sen kan man ju isolera fiskar så fort de börjar se groggy ut.

      Hoppas det går bra och att någon annan kanske vet mer om pansarmalars sjukdomar och behov...

      Kommentar

      • Wieder
        • October 2007
        • 131

        #4
        Sonja: Akvariet har varit igång i ungefär 2 månader. Jag matar som man ska, lite mat hinner sjunka ner till botten för den blåser förbi alla ytlevande fiskar som är uppe i hörnet och äter, så maten borde inte vara något problem. Fiskarna som dör ser heller inte magra ut, endast lite gråa...

        Tamarind: Vad ska jag testa efter då? Och jag har för mig att pansarmalar inte tål salt så bra :P

        Kommentar

        • gizmogirl
          • August 2006
          • 2214

          #5
          Pansarmalar tål inte salt så bra iaf har mina reagerat när jag haft i det vid sjukdom.Ger du pansarmalarna någon mat som sjunker ner typ tabletter? att bara ge de flingfoder är inte så bra.

          Kommentar

          • Tamarind
            • February 2008
            • 482

            #6
            Jag tänkte bara att en vanlig sticka som kollar PH, KH, GH, nitrat och nitrit (trots att de inte alltid är exakta) kan vara bra att använda så inte något allvarligt har hänt med vattnet. Det kan kännas skönt att veta att vattnet är okej, ibland kan till synes oförklarliga dödsfall ha att göra med att PH-värdet har ändrats kraftigt på kort tid eller att man har råkat övermata och råkat ut för nitrit. Det kan ju vara så att vattenverket har gjort något konstigt så att kranvattnet har ändrat sej. Hursomhelst kan det vara värt att kolla!


            Jag har försiktigt ektozonat akvarium som bl.a innehållit Kuhlii-ålar med lyckat resultat när jag inte riktigt har vetat vad som varit fel, jag trodde att det kunde fungera med pansarmalar också men är de känsliga för salt så ska du ju givetvis låta bli. Ber om ursäkt, har som sagt inte så stor koll på pansarmalar...

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Det borde ju inte vara dålig vattenkvalité med så stort kar, regelbundna vattenbyten och så pass få fiskar som du har. Jättesvårt att gissa vad det kan vara för problem. Pansarmalar är lite svåra att se om dom är magra eftersom dom ju har pansar. Det låter som om dom kan ha fått för lite mat. Du har inga bottentabletter för just bottenlevande fisk (ej algätande)?
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Wieder
                • October 2007
                • 131

                #8
                Ursprungligen postat av Sonja
                Det borde ju inte vara dålig vattenkvalité med så stort kar, regelbundna vattenbyten och så pass få fiskar som du har. Jättesvårt att gissa vad det kan vara för problem. Pansarmalar är lite svåra att se om dom är magra eftersom dom ju har pansar. Det låter som om dom kan ha fått för lite mat. Du har inga bottentabletter för just bottenlevande fisk (ej algätande)?
                Nej, jag har inga tabletter. Men jag har sett till att det kommit ner mat till botten... Men jag kan ju alltid testa att köpa tabletter till malarna och se om det blir någon skillnad.

                Kommentar

                • Raggsockan
                  • April 2007
                  • 644

                  #9
                  Jag har Sinking Wafers från Hikari till mina pansarmalar.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Vad är det för art? Hur länge koppade du in dem? Tabletter (ej algtabletter) för bottenlevande fiskar kan vara en bra idé.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Vad är det för art? Hur länge koppade du in dem? Tabletter (ej algtabletter) för bottenlevande fiskar kan vara en bra idé.
                      Läs 1:a inlägget, panda pansarmal, Corydoras panda.
                      Är de vildfångade ? Dina andra pansarmalar kanske har en dold sjukdom som de är imuna emot men inte de nya. Sjukdommar och myskiska dödsfall bland fisk är bland det svåraste som finns att ge råd om över nätet.
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Guy Palm
                        Läs 1:a inlägget, panda pansarmal, Corydoras panda.
                        Oj, missa det. Sorry
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Wieder
                          • October 2007
                          • 131

                          #13
                          Det är dom enda pansarmalar jag har, så det är ingen sjukdom från någon annan pansarmal. Jag koppade in dom i en halvtimma eller något, men det var över en månad sedan så det borde väl inte ha med saken att göra? :S

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Hmm, ja efter en månad borde det inte bero på det. Men minst 1 timme borde man lägga på inkoppning. Iaf när det gäller malar.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            Arbetssätt...