Svamp- hål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eva-72
    • March 2007
    • 107

    Svamp- hål

    För några veckor sedan fick en golden svamp som en rund ring på ena sidan, ganska liten sedan blev det som ett litet hål och den dog.
    Ingen annan var sjuk så jag tänkte inte mer på det. Nu har en annan liten golden varit dåsig i några dagar nu ser jag att även den fått en liten ring med svamp och jag misstänker starkt att den också kommer att dö
    vad är det för något? Jag byter vatten 1 gång/ vecka och de bor med andra ciklider i ett 450 liters...fattar inte vad som blivit fel
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Kan ha fel men det låter som hole in the head disease.
    Försök ta ett foto och lägg ut.
    Senast redigerad av Gaffel; 08 March 2008, 14:20.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Eva-72
      • March 2007
      • 107

      #3
      nu så

      Klicka på bilden för större version

Namn: sjuk golden.jpg
Visningar: 1
Storlek: 55,5 KB
ID: 2099638

      hoppas att ni ser ngt

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det är sannolikt infektion med bakterier ur släktena Aeromonas, Pseudomonas eller Vibrio. Det är normala nedbrytande bakterier som finns i akvariet men, när de kommer in i ett sår, växlar om och blir "köttätande". Att det blir hål in till kroppshålan är så pass vanligt att sjukdomen kallas "hole in the side" på Engelska.

        Det är mycket sannolikt du dessutom har sekundärinfektioner av t.ex. svamp i det sår som bildas, och det sår bakterierna invaderar är ofta orsakat av hudparasiter som t.ex. Costia. Dvs du kan ha ett helt smörgåsbord med sjukdomar på fiskstackaren om det vill sig illa.

        Mitt förslag till behandling är att a) förbättra vattenkvaliteten, en grundorsak är att det är förhöjda bakteriehalter i vattnet, b) isolera fisken i ett karantänsakvarium och ge en antibiotikabehandling med antibiotika mot gramnegativa bakterier + ev. en kur mot yttre parasiter. Titta också noga på dina andra fiskar om de verkar ha någon parasitinfektion.

        Eller så avlivar du fisken, och förbättrar vattenkvaliteten (tätare vattenbyten, UV-filter...)
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Eva-72
          • March 2007
          • 107

          #5
          Dum fråga

          men vad är ett UV- filter?
          Vilken medicin rekomenderar du? ska jag medicinera hela karet även om jag tar bort den sjuka, för sannorlikheten är väl då att det drabbar fler

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            UV = ultraviolett. Det är en grej man kopplar på slangen från ytterfiltret, som steriliserar vattnet genom att bestråla det med UV-strålning. Det är ett effektivt men ganska dyrt sätt att minska bakteriehalterna.

            Jag har svårt att rekommendera nån medicin, men det bör stå på att den är effektiv mot gram-negativa bakterier. Hittar du en effektiv medicin har fisken ganska goda chanser att tillfriskna om den inte är alltför medtagen och har alltför många sekundärinfektioner. Jag skulle inte rekommendera att tillsätta antibiotika till själva huvudkaret, det torde döda dina filterbakterier.

            Bakterierna är inte direkt smittsamma, det är bakterier som normalt förekommer i karet, men som tar chansen och blir problem när de blir för många och hamnar i ett sår. Dvs tätare och/eller större vattenbyten för att reducera näringshalterna i vattnet (och därmed bakteriehalten) samt koll och om det behövs medicinering mot eventuella hudparasiter bör räcka för att hindra spridning.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Isolera firren och kör en kombinerad behandling med Munsters Dessamor och AquaFuran, tycker jag. De är båda väldigt effektiva medel mot svamp och bakterier.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                I ett sådant här fall (jag håller med Azur om trolig orsak) när det troligtvis rör sig om en inre infektion är det bara mediciner som baseras på Nifurpirinol såsom Aquamor, Aquafuran och liknande som har effekt. Slår dock ihjäl hela ditt bakteriesamhälle och efter en kur (om du gör det i huvudkaret) så måste du behandla ditt kar såsom det vore nystartat. Se http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116087 och andra liknande trådar.

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                Arbetssätt...