Bölder Dvärggurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rudde
    • February 2008
    • 17

    Bölder Dvärggurami

    Ny medlem här så jag får väl säga hej till er alla.

    Jag har ett problem med min dvärgguramihanne, som har fått några bölder/blåsor/sår på några ställen, bla vid läpparna.
    Jag har kollat runt efter tips, men kan tyvärr inte gissa vad det skulle kunna vara, så jag ville fråga om det är någon här som kanske kan svara på vad det är för sjukdom, och möjligtvis rekommendera en ev kur.

    Fisken verkar för övrigt må bra, simmar omkring som han brukar och äter normalt.

    Tack på förhand
    /Rudde

    Här är några bilder som visar såren.


  • Jennypenny
    • January 2008
    • 75

    #2
    Kan det vara Lymphocystis?
    Om det är det så är det en virussjukdom.
    Enligt seras rådgivare behandlas det med sera Bactopur och Cyprinopur. Det står att man bör använda båda preparaten samtidigt.
    /Jenny

    Kommentar

    • Jennypenny
      • January 2008
      • 75

      #3
      Såhär står det i seras rådgivare:

      "Lymphocystis angriper fiskarnas hud och förändrar slemhudscellerna. De förstoras åtskilliga gånger, så att man kan se dem tydligt med blotta ögat som en upphöjning. De över en millimeter förstorade cellerna ser ut som rom som fastnat på huden. Stryker man med fingret över det drabbade hudstället känner man upphöjningen som hårda knölar. Cellerna förstorar sig pga den påtvingade produktionen av virus. Cellerna spricker sedan och miljoner nya virus sprids i vattnet. De driver omkring och kan angripa andra fiskar. Oftast uppträder sjukdomen först på fenornas yttre delar och sprids sedan över till kroppen.
      Fenans bas får inte skadas. Fisken skall sedan behandlas med sera Bactopur, för att fenorna inte skall infekteras med andra sjukdomsalstrare. sera Cyprinopur har en decinficerande effekt och förhindrar därmed spridning av sjukdomen. Båda preparaten bör användas samtidigt. Små mängder av sera Cyprinopur kan doseras med en insulinspruta från apoteket."
      /Jenny

      Kommentar

      • Rudde
        • February 2008
        • 17

        #4
        Tack så mycket för svaren.

        Det låter ganska likt. För säkerhets skull tror jag att jag tar med fisken till min lokala butik och hör med dem också.

        Kommentar

        • Thomasi
          • October 2007
          • 12

          #5
          Att fånga in fiskar och dessutom ta med dem till fiskaffärer är väldigt påfrestande och stressande för dem. Det är bättre att ta med korten.
          Kruxet med goda ideér är att de snabbt urartar till hårt arbete

          Kommentar

          Arbetssätt...