Bananformad Platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    Bananformad Platy

    En av mina Platys som växt upp i akvariet är bananformad med krökt rygg. I övrigt pigg och glad även om den simmar lite konstigt. Några tips på vad det kan bero på? Den har alltid varit lite smal och konstig, men tycks nu bli alltmera böjd.
    Qui audet adipiscitur!
  • sessan 401
    • January 2008
    • 144

    #2
    kan det vara så att du har inavel?
    Guppy har jag sett att det kan bli väldigt fula efter ngr generationer. Fick höra att det berodde på inavel.
    Är inte platysarna lätta att avla på också (gisses, låter ju som om jag snackar om en häst).

    Kommentar

    • jenny-penny
      • February 2008
      • 27

      #3
      Haft samma problem, men med guppy och en killi... vi var in och hörde med en expert på fisk... han sa att det var ett inavelsskada, och han sa också attt det inte är något de lider av och man kan inte göra något åt det. Uppfödare använder sig av de finaste fiskarna och avlar så långt de kan. Det är alltså uppfödarna som är boven i dramat och det är fiskköparna som får lida för det.

      Kommentar

      • Anna_mvb
        • September 2007
        • 436

        #4
        När jag fick mina färsta svärdbäraryngel så läste jag på allt jag kunde komma över.

        Bl.a. kunde jag läsa om genetiska problem (kan bero på inavel) som kan resultera i fel på kroppen. Men även matbrist ger konstiga former, oftast böjd ryggrad.

        Kanske din platy var en minsting som orkade inte äta lika fort som de andra?

        Du kan alltid kolla på JBL-online hospital, kanske hittar nåt passande

        Anna

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Hmm... Den äter bra, men det kan ju vara inavel i tidigare generationer.
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          Arbetssätt...