Sjukdom eller parasit ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LucBac
    • December 2006
    • 25

    Sjukdom eller parasit ?

    Min Panduro hanne har börjat simma med öppen mun hela tiden, jag har kollat om det är något som har fastnat i munnen på honom men ser ingeting

    Vad kan det vara? Hade det på en vijeta hanne för länge sen och då ledde det till döden dock skickade jag inte något meddelande hit så jag hoppas någon vet något bot mot detta
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det enda jag har hittat i böckerna som rör ständigt öppna munnar, är att det kan vara jodbrist. Jodbristen har gjort att sköldkörteln har förstorats, så att de inte kan stänga munnen. Behandling - jag vet inte, men prova att salta vattnet med jodberikat salt?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      Ursprungligen postat av LucBac
      Min Panduro hanne har börjat simma med öppen mun hela tiden, jag har kollat om det är något som har fastnat i munnen på honom men ser ingeting

      Vad kan det vara? Hade det på en vijeta hanne för länge sen och då ledde det till döden dock skickade jag inte något meddelande hit så jag hoppas någon vet något bot mot detta
      det jag vet är att om fisken "jäspar" så kan den lida av gälparasiter!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • LucBac
        • December 2006
        • 25

        #4
        Tack för svaren jag ska testa att salta lite med jod berikat salt och se vad som händer ...

        Åheim om du menar att fisken jäspar så är det inte så min fisk gör han har munnen öppen hela tiden och verkar ha problem med andning och ätning ..

        Kommentar

        Arbetssätt...