Vitapricksjukan eller vad annars?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanna!
    • January 2008
    • 31

    Vitapricksjukan eller vad annars?

    3 av mina platys har fått vita prickar på sidan av huvudet vid gälarna. Först trodde jag det var vitaprick och gick och köpte JBL Punktol. Jag medicinerade första gången i söndags och andra gången igår (tisdag) och jag ska medicinera 3 gången imorgon. Felet är att prickarna inte försvinner men dom blir heller inte fler. Det syns bara på mina 2 röda platy hanar och min ena röda platyhona. Dom andra 2 platyhonorna eller dom 10 vinkeltetrorna eller platyynglerna visar inget tecken på sjukdom. Vad kan det vara för sjukdom, kanske nån svampsjukdom? Mina fiskar har aldrig blivit sjuka förut så jag är helt ny på fisksjukdomar. Akvariumet är på 73 liter.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Fortsätt du med kuren färdigt, och skulle inte prickarna vara borta efter ett par dagar så kan du köra en ny kur på dem.
    Vita prick kan vara lite trög att bota ibland, trots att det finns väldigt effektiv medicin mot sjukdomen.
    Du kan inte länka till foto på fiskarna?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • johanna!
      • January 2008
      • 31

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Fortsätt du med kuren färdigt, och skulle inte prickarna vara borta efter ett par dagar så kan du köra en ny kur på dem.
      Vita prick kan vara lite trög att bota ibland, trots att det finns väldigt effektiv medicin mot sjukdomen.
      Du kan inte länka till foto på fiskarna?
      Men brukar inte prickarna vara på fenorna och på kroppen?? Dom e ju bara på gälarna, på utsidan. Tyvärr kunde jag inte få nån bild där prickarna syns för min dumma kamera fotar inte bra vattenbilder. Tack för ditt svar.

      Kommentar

      • Janina
        • November 2007
        • 142

        #4
        som ovan så tror jag också att du m¨åste ha tålamod, sen hur vissa är mer angripna än andra är kanske att dom blir stressade på något sätt, när en fisk blir stressad så sjunker deras immunförsvar.. kan vara därför några fiskar är mer angripna.. men men bara en teori ifrån någon som försökte låta smart

        Kommentar

        Arbetssätt...