Studsande guppys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PetMat
    • July 2007
    • 2

    Studsande guppys

    Hej.

    Ibland utför några av mina guppysar märkliga konster, samma tre fyra stycken varje gång. De liksom studsar mot/från botten ett antal gånger, det ser nästan ut som att de hoppar om ni förstår vad jag menar.
    Nu har jag sökt efter info om detta på alla håll och kanter men inte hittat någoting om det. Jag antar att de 'kliar sig' på så sätt men jag kan inte lista ut vad det är som kliar. Det är varje fall inget som man kan se på dem eller mäta sig till ur vattnet och i övrigt så verkar de lika livliga som vanligt.

    So, any ideas?

    /Peter
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Alla fiskar kliar sig i någon mån, det är helt enkelt skönt.
    Men om det sker väldigt ofta, är det något i vattnet som irriterar. Vanliga sådana saker kan vara ammoniak eller nitrit. Hade du kollat det?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Janina
      • November 2007
      • 142

      #3
      det kan vara svamp, det kan klia, då brukar fiskarna gnugga sig mot grejer tex botten, stenar och växter.. eller så är det helt enkelt en del av deras lek?kanske du snart har karet fullt av yngel vem vet

      Kommentar

      • PetMat
        • July 2007
        • 2

        #4
        Jodå nog leker dom alltid, det kryllar av yngel och jag menar det verkligen. vet inte vad jag ska göra av dem...

        Men jag har kollat mina vattenvärden noga och jag har inte gjort några förändringar som ska ha påverkat heller så på den fronten ska allt vara ok.
        Jag kan inte se några som helst yttre tecken på svamp eller parsiter så därför är jag ganska övertygad om att det är något som drabbat gälarna eller möjligen något 'internt'. Men jag vill gärna försöka få reda på vad innan jag börjar någon form av medicinering, än så länge verkar det inte vara akut i alla fall.

        Alla förslag om vad jag ska leta efter är välkomna.

        /Peter

        Kommentar

        Arbetssätt...