Akut! Plötslig död hos platy yngel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    #16
    Jo jag kan ha läst någonting om det men dem klarade det bra förut, och så har han blivit piggare sen igår, nu är han uppe vid ytan, men tar fortfarande inte så mycket luft som han brukade. iaf.
    112L växt/sällskapsakvarium

    Kommentar

    • aenglah
      • December 2007
      • 25

      #17
      Min Platyhane låg tyvärr död på morgonen.

      Alla andra fiskar i karet lever och verkar inte må någe dåligt alls så jag kan fortfarande inte komma på vad det var som gjorde att just han dog..

      Det sägs ju att det alltid kommer något gott med det onda och samma morgon som platyhanen låg död föddes hans första och enda kull. Har hittills sett 10 små platy yngel och de två andra honorna lär väl yngla av sig vilken dag som helst.

      Nitrit halten mäter jag så fort jag ser att någon fisk inte verkar må så bra och hittills har den hållt sig på noll.

      Aquasafe häller jag alltid i vid vattenbyten plus Nitrivec.

      Kommentar

      • Aquario
        • October 2007
        • 670

        #18
        Sorligt Men det där att han blev deppig kom det bara så där helt plötsligt eller skedde det typ gradvis? Hoppas iaf att ingen av dem andra fiskarna går samma öde till mötes.

        Dag 2 av behandlingen:
        Guramihanen är fortfarande lite hängig och ligger på ytväxterna(alltså under ytan) och tar luft. Han vill inte simma så mycket. Dem andra fiskarna simamr omkring som vanligt förutom några av platyynglena som åkt nu också, igen. Annars så kan man inte se ne sådan drastisk förändring, min guramihona puffar lite försiktigt på hanen då och då. Filtret går på som vanligt och även idag så bytte jag lite av vattnet. Kort och gott så är det precis som igår.
        112L växt/sällskapsakvarium

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #19
          Aquario: Det är inte nödvändigt att använda både Aquasafe och Aquaplus, det är samma sorts medel, det kan hända att de kan påverka varandra negativt. Men i övrigt, fortsätt med små täta vattenbyten och avvakta. Jag skulle inte tillsätta mer salt om inte nitriten var väldigt hög. Om du hela tiden byter exakt lika mycket vatten borde värdena bli stabila och fisken repa sig. Annars är han kanske bara försvagad av någon anledning, ibland är det ju tyvärr så att vissa individer är svagare än andra. Som jag har förstått det är gurami känsliga för dålig vattenkvalitet och inte lika tåliga som till exempel många tetror.

          Lycka till!
          / Ebba

          Kommentar

          • Aquario
            • October 2007
            • 670

            #20
            Jo :P men hitills har det gått bra så. Tyvärr låg han död på akvariebotten i morse, men dem andra fiskarna verkar må bra, för säkerhetens skull fortsätter jag väl några dagar till med vattenbytena.
            112L växt/sällskapsakvarium

            Kommentar

            • aenglah
              • December 2007
              • 25

              #21
              Jag skulle vilja flytta platy-ynglena till ett annat akvarium.

              Hur många dagar borde de helst vara då man gör detta?

              Kommentar

              • Aquario
                • October 2007
                • 670

                #22
                Jag vet faktiskt inte riktigt själv, men jag tänkte hålal på med dem här delvattenbytena ca fem dagar och sedan se då om jag ska fortsätta eller inte, det är ju svårt att se om det är något i vattnet och alla fiskarna fortfarande símmar omkring piggt.
                112L växt/sällskapsakvarium

                Kommentar

                Arbetssätt...